Halvmilliarden på Instagram
Bildedelingstjenesten ligger langt foran konkurrenten Snapchat. Men ikke i Norge.
Facebook-eide Instagram har passert en halv milliard brukere og melder om 300 millioner aktive daglige brukere. Dersom tjenesten hadde vært et land, hadde det vært verdens tredje største.
Denne halvmilliarden laster opp 95 millioner bilder daglig. Dermed har opplastingstakten avtatt noe. For halvannet år siden lastet 300 millioner brukere opp 70 millioner bilder dagen.
Det er også en svært internasjonal tjeneste, der fire av fem brukere faktisk ikke er fra Nord-Amerika. Siden september har veksten internasjonalt vært på fem prosentpoeng.
Veksten har vært voldsomt sterk de siste 18 månedene med 200 millioner nye brukere i en tilnærmet lineær kurve. Veksten er sterkest i Japan, Tyskland, Frankrike og Indonesia, alle svært folkerike nasjoner.
Krevende inntekstmodell
Men alt er ikke rosenrødt for Instagram. Tidligere i uka ble det meldt at antallet aktive interaksjoner, fra likerklikk til delinger, hadde falt med en tredjedel. Noe av dette kan riktignok tilskrives veksten i bruken – det er så mange brukere med forskjellig bruksmønster at veteranbrukernes mer aktive stil neppe kan føres videre.
Også introduksjon av direkte reklame i regi av selskapet selv i fotostrømmen anses å dra ned interaksjonen. Det samme gjør mer indirekte reklame gjennom at en del av de nye brukerne er selskaper som tar i bruk en ny markedsføringskanal. Riktignok med varierende suksess.
I følge Facebook er det 200.000 selskaper som avtale med Instagram om annonseplassering.
Vil være interessante, ikke kule
Investorer og analytikere er også nysgjerrige rundt hvilke brukerprofil Instagram har. Spesielt fotfestet blant yngre brukere er etterlyst, siden Snapchat hevder å ha en dominerende posisjon der. Redselen er at Instagram skal bli en gamlis-nettjeneste der unge mener det er uinteressant å være.
- Vi har mengder av unge brukere og ferske brukere av sosiale medier som aktiverer seg som brukere hos oss. Jobben vår er ikke å være den kuleste plassen å være på Internett, den er å være den mest nyttige og interessante plassen å være, sier Kevin Systrom, med-grunnlegger og direktør i Instagram til BBC.
Instagram innførte en omstridt endring i visningsmønsteret for bildestrømmen i starten av juni for å kompensere for fallet i interaksjoner. Endringen innebærer et skifte fra en strøm basert kronologisk fra de andre brukerne til at en strøm etter relevans for de fotoene brukeren selv deler kombinert med interaksjoner med andre brukere og deres bilder/video.
Norge et avvik
Interessant nok er hovedkonkurrenten Snapchat et godt stykke bak globalt med sine drøyt 100 millioner brukere. Dette gjelder imidlertid ikke i Norge.
Tall fra Ipsos MMI, som følger den sosial mediebruken i Norge, viser at Snapchat har flere registrerte og flere brukere enn Instagram. Snapchat har i underkant av 1,9 millioner brukere i Norge, mens Instagram har drøyt 1,6 millioner brukere.
Til sammenligning har Facebook i underkant av 3,2 millioner brukere i Norge, mens det mest populære sosiale mediet, Google-eide Youtube, har i underkant av 3,5 millioner aktive brukere. På verdensbasis har Facebook 1,6 milliarder brukere, 250 millioner flere enn det er innbyggere i Kina.