SAMTYKKE: Meta, som eier Facebook og Instagram, har gått med på kravene til Datatilsynet og andre regulatorer i EU, EØS og Sveits. (Foto: AP / NTB scanpix)

Meta ber europeiske brukere om tillatelse til å vise målrettet reklame

Facebook og Instagrams morselskap vil slutte å samle brukerdata for å opprette profiler for annonsører etter regulatoriske avgjørelser.

Facebook og Instagram skal be EU/EØS-brukere om tillatelse til å vise dem personlige annonser, i en innrømmelse som utfordrer plattformenes kjernestrategi for å tjene penger.

Det sosiale medienettverkets morselskap, Meta, kunngjorde endringen etter at en rekke regulatoriske avgjørelser slo ned selskapets juridiske begrunnelse for å høste publikumsdata for å lage brukerprofiler som kan målrettes av annonsører.

Meta hadde argumentert for at de hadde en «legitim interesse» i å behandle brukernes data på en slik måte, men har nå innrømmet at de i henhold til EUs datalover må søke samtykke i stedet.

Godtar pålegg

Selskapet skrev i et blogginnlegg:

– Vi kunngjør vår intensjon om å endre det juridiske grunnlaget vi bruker til å behandle visse data for atferdsannonsering for personer i EU, EØS og Sveits fra «legitime interesser» til «samtykke».

Den britiske datavaktbikkja sa onsdag at Metas kunngjøring utelukket Storbritannia og ville bli gransket av regulatoren.

Metas reklamebaserte forretningsmodell er allerede under press etter at Apple introduserte en personvernendring som krever at apputviklere søker brukertillatelse for å spore nettaktiviteten sin for å gi dem personlig tilpassede annonser.

Reklame utgjorde 97 prosent av Metas inntekter på 117 milliarder dollar (92 milliarder kroner) i fjor skriver Guardian.

Endring i forretningsmodell

Johnny Ryan, seniorforsker ved Irish Council for Civil Liberties og en forkjemper for sterkere beskyttelse av internettbrukernes data, sa at flyttingen representerte en betydelig endring i Metas forretningsmodell. Han sa at han tror brukerne ikke vil samtykke til at deres data blir brukt til målrettede annonser.

– Hvis de gjør dette på den måten de er forpliktet til i loven, vil ingen noen gang si ja til alle de tingene de gjør. Du kan si nei til noen av de giftige elementene i Metas virksomhet og fortsatt nyte tjenesten, sier Ryan.

Metas kunngjøring om å be om brukernes samtykke kommer etter avgjørelser fra den irske databeskyttelseskommisjonen, som er Metas EU-regulator, samt EU-domstolen og det norske Datatilsynet.