Facebook bestilte svertekampanje mot Tiktok
Gjennom et PR-byrå skal Facebook ha ønsket en svertekampanje mot Tiktok.
Hensikten skal være at Facebook vil snu folkeopinionen mot Tiktok. Det skriver Washington Times.
Kampanjen har inkludert alt fra debattinnlegg og ledere i større regionale aviser, promotering av ubekreftede historier om skadelige Tiktok-trender som i noen tilfeller faktisk stammer fra Facebook, samt å rotte seg sammen med lokale politikere og journalister. Ifølge interne eposter som har blitt delt med Washington Post, jobbet PR-byrået Targeted Victory med å fremstille Tiktok som en trussel mot amerikanske barn og samfunn.
Tiktok er den virkelige trusselen
I en epost fra februar skriver en direktør i Targeted Victory at ansatte må fremstille Tiktok som den virkelige trusselen den er: en utenlandsk app med mange tenåringsbrukere. Kampanje-medarbeidere ble også oppfordret til å bruke dette spillet for galleriet til å styre oppmerksomhet vekk fra Metas egne personvernsproblematikk. I tillegg viser en intern epost at det blir foreslått at lokale politikere kan bli en slags bakvei eller talsperson for anti-Tiktok-budskapet.
Disse taktikkene kan være til forveksling lik dem som blir brukt i politiske kampanjer, siden USA tillater politisk reklame. Der er svertekampanjer i media ikke ukjent, og det har nå migrert til sosiale medier-gigantene. Epostene som forteller om arbeidsmetodikken i Targeted Victory viser dermed hvor langt enkelte giganter er villige til å gå.
Alle burde granskes
Targeted Victory ville ikke kommentere saken til Washington Post, mens Metas talperson Andy Stone forsvarte kampanjen. Han mener at alle større plattformer burde møte et granskningsnivå som vokser i takt med suksessen deres.
Et internt dokument hos Targeted Victory kalt «Bad TikTok Clips», altså dårlige tiktok-videoer, inneholdt en samleliste med videoer fra plattformen som kunne brukes til å sverte plattformen. Der ble det også delt lenker til uverifiserte lokale nyhetshistorier med påstander om at Tiktok er opphavsstedet for flere farlige ungdomstrender.
Varslet om Instagram
Tidligere har Facebook vært i trøbbel etter at varsleren Francis Haugen fortalte om interne undersøkelser som viste at Instagram er skadelig for unge jenter.
EU nærmer seg stadig sterkere reguleringer av de største teknologi-plattformene. Dette kan ha betydning for hva slags konkurransefortrinn selskap som Facebook og andre kan ha ovenfor andre.