REKLAME?: Administrerende direktør i Netflix, Reed Hastings, sier at det aldri vil bli reklame på strømmegiganten. De sender kun trailere for egenprodusert innhold. Så er spørsmålet da, er ikke det reklame? (Arkivfoto)

Netflix tester reklame

Trailere for strømmegigantens egne produksjoner blir vist før og etter videoer for enkelte kunder.

Publisert Sist oppdatert

Oppdatert: Reklame er kanskje en av grunnene til at stadig flere velger å droppe vanlig tv-titting til fordel for strømmetjenester.

Netflix har hatt stor suksess med noen av sine egenproduserte serier, og nå har de også begynt å sende reklame for disse - eller trailere, som de selv sier. 

Flere Netflix-kunder har rapportert om annonser før og etter videoer.

Noen brukere rapporterer at de har muligheten til å hoppe over trailerne, mens andre melder at de ikke kan gjøre dette. Noen brukere raporterer om trailere som går i 20 sekunder, mens andre ser lengre reklamer. Felles for alle er at de kun ser reklame/ trailere for Netflix-produksjoner.

Kule trailere

– Det vil ikke komme reklame på Netflix. Punktum. Vi legger bare til relevante kule trailere for annet Netflix-innhold som du helt sikkert kommer til å like, sier Reed Hastings, administrerende direktør i Netflix, på sin Facebook-profil.

Heldigvis er dette enn så lenge bare en test. Det melder nettsiden Cord Cutters.

Avisen tok kontakt med Netflix etter at de hadde mottatt klager fra flere av sine lesere.

– Vi tester alltid nye ting via servicen, mange av disse vil aldri bli rullet ut. Vi har ikke noe mer å legge til på dette tidspunktet, skal en talsperson fra Netflix ha svart. 

Teasere

Nå har Netflix kommet med en offisiell uttalelse. De planlegger ikke å teste eller implementere reklame på strømmetjenesten, sier de.

– Vi planlegger ikke å teste eller implementere reklame på Netflix. Vi har en stund vist korte trailere for Netflix originalinnhold etter en serie er ferdig. Noen få medlemmer har i en begrenset test fått vist slike teasere før en serie starter. Vi tester hundrevis av mulige forbedringer til tjenesten hvert eneste år, og mange av disse kommer aldri videre fra teststadiet, Sier Joris Evers, VP of Communications EMEA hos Netflix.