IT-BRANSJEN:
Generate kjøper talentfabrikk i Norge
Svenske Generate Group etablerer seg i Norge med kjøpet av Kraftlauget. Oppkjøpet sikrer samtidig Kraftlauget spesialistkompetanse fra seks svenske søsterselskaper.
Med et vekstmål på 1,5 milliarder innen 2028 har Generate Group ambisjon om videre strukturell vekst i Norden og Europa. Nå etablerer de seg i Norge der konsulentselskapet Kraftlauget skal bane vei.
– Få aktører på vår størrelse kan både konkurrere på kjernekompetanse og nærhet til kunden. Vår selskapsmodell gir kundene i pose og sekk fordi kultur og verdier beholdes lokalt. Med Kraftlauget på laget styrker vi verdiforslaget og utvider samtidig til Norge, sier Geir Sandaker, CEO i Generate.
Videre vekst
Generate Group huser i dag flere selskaper innen high-end utvikling og skreddersøm av programvareløsninger. Kraftlauget skal ifølge en pressemelding bidra til at gruppen tar en posisjon innen forretningskritiske løsninger i Skandinavia.
Med kontor i Bergen mener gruppen de blir en sterk utfordrer på Vestlandet og rigget for videre norsk vekst.
– Med tilgang på noen av de beste hodene bransjen har å by på innen programvareutvikling, kan vi nå tilby spesialisttjenester innen de fleste moderne kompetanseområdene gjennom én partner, sier Geir Magne Kvalsøren, oldermann i Kraftlauget.
For å sikre spesialister på alle kompetanseområder innen hver industri, satser Generate på små og mellomstore konsulentvirksomheter med ledende kjernekompetanse.
Har strukturen
– Våre selskaper kjennetegnes av høy kvalitet, integritet og kompetanse, noe som tydelig vises i kundetilfredshet sammenlignet med markedet. Målet er å sikre oss de beste spesialistene på flere kompetanseområder innen hver industri, sier Sandaker i Generate.
Med kontorer i Bergen og Oslo har Kraftlauget samtidig strukturkapital for å posisjonere gruppen i Norge, mener Sandaker.
– I tillegg til å ha noen av de beste fagfolkene i bransjen og levere løsninger av høy kompleksitet, har Kraftlauget skapt en sterk kultur og et helt unikt tankesett vi vil videreføre i fremtidige transaksjoner, sier han.
FNs bærekraftmål
Kraftlauget bygger på teknologi, design og rådgivning spesielt rettet mot innovasjon og brukeropplevelser, der både produkter og tjenester skal være til gode for både mennesker og miljø. Derfor går 5 prosent av overskuddet i konsulenthuset til prosjekter som støtter FNs bærekraftmål.
– Bærekraft og skikkelig håndverk har alltid vært viktige rettesnorer for vårt arbeid, og det vil det fortsette å være. Gjennom kraften i Generate kan vi ha en påvirkning på en enda større del av bransjen, sier Kvalsøren.
Dette lover Generate å ta vare på.
– Vi ønsker å bevare det som har tatt selskapene dit de er i dag og går aldri på akkord med kvalitet eller spesialisering. Nå gleder vi oss til å starte reisen i Norge sammen med Kraftlauget og få inn enda flere dyktige utviklere i teamet vårt, avslutter Sandaker.