Sopra Steria vil bli ledende på grønn omstilling
Sopra Steria og klimabyrået Footprint slår seg sammen. Ambisjonen er å bli ledende i Norge på bærekraftrådgivning.
– Vi vet at den grønne omstillingstakten må økes kraftig de neste årene. Derfor slår vi sammen det fremste kompetansemiljøet innen bærekraftrådgivning med Norges ledende konsulentselskap innen digitalisering, sier Kjell Rusti, administrerende direktør i Sopra Steria, i en pressemelding.
De to selskapene signerte nylig kontrakten om å slå selskapene sammen. Dette vil bli effektuert i løpet av juli eller august. Med Footprint tilføres Sopra Steria kompetanse innen strategi, kommunikasjon, gjennomføring, analyse og rapportering innen grønn omstilling.
– Vi ser at næringsliv og offentlig sektor har utfordringer med å sikre gjennomføring av sin grønne strategi. Derfor er det en betydelig økt etterspørsel fra våre kunder om å få bistand innen grønn omstilling. Sopra Steria vil ta en større nasjonal rolle for raskere og lønnsom grønn omstilling, og styrker dermed kompetansen for å akselerere dette, sier Rusti.
– Må bli enklere å ta store grep
Footprint har 22 medarbeidere og kunder som Orkla, Coca-Cola, Ruter, Nel og Widerøe på kundelisten. Selskapet ble grunnlagt av Beate Nossum og Christopher Mortensen i 2016, som nå er godt fornøyde med utviklingen.
Den grønne omstillingstakten krever at vi tenker nytt rundt potensialet som ligger i digital teknologi.
– Digitalisering og bærekraft er to megatrender nå som smelter sammen for fullt. Den grønne omstillingstakten krever at vi tenker nytt rundt potensialet som ligger i digital teknologi. Hvis vi skal unngå et b-lag av bedrifter og kommuner som henger etter når vi nærmer oss 2030, trenger vi rådgivning i kombinasjon med teknologi. Det vil gjøre det enklere for vanlige organisasjoner å ta store grep, som også vil være lønnsomme, sier gründerne.
Kjell Rusti opplyser at ambisjonen nå er å vokse raskt innen klima- og bærekraftsrådgivning. Målet er doble antall ansatte og nå totalt 100 medarbeidere på området.
– Det aller viktigste for oss er at dette gir verdi for kundene våre og for de eksisterende kundene til Footprint. Vi vil være til stede som en strategisk partner, som hjelper dem å skape fremtidens grønne og digitale virksomhet, avslutter Rusti.