NKOM med oppfordring: Du må bruke forbrukermakten
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet mener flere bør bytte mobilselskap.
—Det er på tide at
du bruker makten du har som forbruker, og bytter mobilabonnement.
Det sier Kenneth Olsen, fagsjef for marked og tjenester i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom). Han mener at noen mobilleverandører tar seg godt betalt for abonnementet ditt. Eller rettere sagt: For godt betalt.
—Analyse av mobilmarkedet viser at prisene på mobiltjenester fortsatt er for høye i Norge sammenlignet med våre naboland. Vi har blitt godt opplært til å bytte strømleverandør i det siste, og det er ingen grunn til å ikke ta et kritisk blikk på mobilavtalen din, sier han i en pressemelding.
Dekning ingen hindring
Det skal være tusenvis av kroner å spare om man bytter fra dyreste til billigste abonnement. Ifølge Nkoms beregninger kan en familie på fire årlig spare i overkant av 6000 kroner på 10 GB abonnement, og opptil 10.000 kroner på et abonnement som har fri bruk av data.
Analyser viser også at alle mobilselskapene har god dekning, og det er derfor ikke et argument for å velge det ene selskapet fremfor det andre.