Robot blir kvitt parkeringsboten
Kunstig intelligens har spart frustrerte bilister for over 33 millioner kroner i parkeringsbøter.
Da den 19-årige Stanford-studenten Joshua Browder fikk parkeringsbot en lørdag ettermiddag, ble han frustrert over hvor tidkrevende klageprosessen var.
Han bestemte seg for å hjelpe andre med å komme seg gjennom byråkratiet, og utviklet "robot-advokaten Donotpay. I første omgang tiltenkt innbyggerene og besøkende i London, England.
Tjenesten ble en suksess.
Har "vunnet" 160.000 klagesaker
Frem til nå har Donotpay allerede fått over 160.000 parkeringsbøter i London og New York til å forsvinne siden lanseringen i fjor høst.
Den digitale trafikk-advokaten bistår også flypassasjerer med å få penger tilbake ved forsinkelse og den slags.
Tilsammen har brukerne av gratis-tjenesten spart over 33 millioner kroner.
Tjenesten bruker kunstig intelligens i et lynmelding-grensesnitt, kan svare på spørsmål og oppretter dokumenter for brukeren - nesten som en advokat av kjøtt og blod. Den store forskjellen er at Donotpay ikke tar seg betalt for tjenesten.
- Roboten bruker skriptspråket AMK som kombinerer ordvalg og likheten av setninger for å finne ut av hva det er brukerne sier, forklarer Browder til The Daily Mail.
- Når den forstår hva du sier, begynner den å stille spørsmål, plukker ut variabler og plasserer dem i de riktige feltene, fortsetter han.
Etter samtalen tar robot-advokaten en avgjørelse på hvorvidt brukeren har grunnlag til å klage. Er svaret ja, genererer den et klagebrev brukeren kan laste ned, printe ut og ta med seg for å klage.
Kan ikke bestille pizza
Joshua Browder, mannen bak tjenesten, planlegger å utvide tjenesten. Neste by som får gratis parkeringshjelp er Seattle, Washington. Samtidig jobber han med å utvide spekteret til blant annet å bistå HIV-pasienter med å forstå sine rettigheter, en løsning for førerløse biler, samt en tjeneste for flyktninger fra Syria.
Det er tydelig at Browder der store muligheter i den allerede suksessfulle løsningen, utover de forholdsvis enkle oppgavene tjenesten utfører i dag.
Som han sier i en melding på Twitter: "verdien med bots ligger ikke i å bestille pizza-er".