Leker med kunstig intelligens
Leketøyprodusentene er på full fart inn i en verden med kunstig intelligens. Her er ett eksempel.
En av disse er det amerikanske selskapet Anki som har kombinert mobilen, kunstig intelligens og robotikk med den gode gamle bilbanen.
Anki har kalt bilbanen "Ovedrive" hvor spillerne kontrollerer ekte fysiske biler via håndholdte enheter for å konkurrere mot venner, familie eller datastyrte førere.
Kunstig intelligens gjør at bilene kan styre seg selv på banene og bruke ulike strategier for å vinne.
- Med Anki Overdrive har vi skapt en ny form for lek som gir et enestående nivå av tilpasningsmuligheter, personlighet og samhandling til et fysisk spill. Vi har etablert en ny kategori av underholdning i skjæringspunktet mellom videospill, leker og robotikk, sier Boris Sofman som er grunnlegger og administrerende direktør i Anki i en pressemelding.
Bilbanen fungerer som en tradisjonell bilbane du selv bygger, men der stopper likheten. Du kan spille alene mot maskinen eller mot opp til tre personer ved hjelp av mobilen. Siden teknologien kombinerer den fysiske og virtuelle verden, vil bilene kunne opparbeide seg forskjellige programbaserte egenskaper, enten for å forbedre egen bil eller legge hindringer for motstanderen.