Ni av ti nettbutikker bryter loven

Forbrukerrådet har undersøkt 150 nettbutikker, over halvparten av butikkene opplyste ikke om angrerettsskjema.

Publisert Sist oppdatert

Hvis du julehandler på nett, må du ofte kjenne rettighetene dine selv. Av 150 nettbutikker Forbrukerrådet har undersøkt, ga bare ni prosent den informasjonen loven krever.

I undersøkelsen så Forbrukerrådet på om nettbutikkene fulgte 13 krav fra angrerettloven og ehandelsloven. Over halvparten av butikkene opplyste ikke om angrerettsskjemaet, og hele 85 prosent fulgte ikke de nyeste reglene som ble innført i sommer, skriver NTB

– Dette er skuffende. Når du driver en nettbutikk, har du et ansvar for å ta vare på forbrukeren, og du må selvfølgelig sette deg inn i hva loven krever, sier Jo Inge Bjørntvedt i Forbrukerrådet.

– Fra i sommer økte kravet til informasjon som selgerne i EØS-området skal gi forbrukerne. Det er urovekkende at så mange i bransjen ikke har fått med seg disse endringene, sier barne-, likestillings- og inkluderingsminister Solveig Horne (Frp).

En tredel av nettbutikkene opplyste ikke om angrefristen og kostnadene ved retur. I disse tilfellene kan forbrukeren kreve at butikken betaler for returkostnadene, står det i meldingen fra NTB.