Massiv økning av mobildata i utlandet
Telia Norge melder om tidobling mens Telenor "bare" økte med fire ganger i sommerferien. Begge erfarer at med "Roam like Home" ekploderer bruken.
Kanskje ikke så rart at Telias kunder økte sin databruk mer enn Telenor, tatt i betraktning av at Telia i Norge sannsynligvis har de mest fordelaktige «Roam Like Home»-abonnementene. Telenor har en profil som gjør at de som bruker minst må betale mer for grunnpakken dersom de skal nyte godt av friheten i utlandet. Dessuten må du hos Telenor aktivt skifte abonnement for å få Roam like Home, noe du får automatisk med Smart-abonnement hos Telia.
Telia har de siste årene opplevd en stabil økning i bruken av mobildata blant kunder, men ingen tidligere kampanjer eller tiltak har sørget for en så radikal endring i kundenes bruksmønster som lanseringen av Roam Like Home i mars 2016. Roam Like Home gjør det mulig for Telia-kunder å surfe, ringe og sende meldinger på samme måte som hjemme når de er på ferie i utlandet, og Telia inkluderte tilbudet automatisk til alle eksisterende kunder med Smart-abonnement.
- Dette er fantastisk moro og et soleklart bevis på at vi gjorde rett da vi lanserte lik pris som hjemme i EU, EØS og Sveits. Vår ambisjon er at våre kunder skal kunne leve sine digitale liv både hjemme og når de er på ferie eller reise, sier Karl Fredrik Lund, leder for Telia Privat.
Formidabel økning også hos Telenor
I sommer har nordmenn tatt med seg mobilvanene sine til utlandet. Telenors privatkunder har økt databruken sin med 450 prosent i EU. Det er juli sammenlignet med samme måned i fjor som gir denne veksten. Det er altså særlig privatkundene som driver den sterke økningen, mens tilsvarende økning for bedriftskunder er på i overkant av 200 prosent. Totaltallet er på godt over 300 prosents økning, for samtlige av Telenors mobilabonnenter.
- En vekst på 450 prosent forteller sitt om en fundamental endring i bruksmønster. Telenor var første mobilselskap som fjernet roamingkostnadene i EU, og dette er den beste tilbakemeldingen vi kunne ha fått på at kundene våre virkelig setter pris på endringen, sier leder for Telenors mobildivisjon, Bjørn Ivar Moen.
Syv av ti bruker Roam Like Home
I juli 2015 doblet Telia-kundene sin mobildatabruk i EU og EØS sammenlignet med juli 2014. Etter lanseringen av Roam Like Home i år har mobildatabruken i EU og EØS eksplodert og økt med ti-gangeren i feriemåneden juli sammenlignet med juli 2015. På toppen av dette viser tallene også at Telias kunder med Roam Like Home surfer mer når de er i utlandet enn hjemme:
- Dette er en milepæl for oss som digitalt mobilselskap. Syv av ti kunder med Roam Like Home benyttet seg av tilbudet i juli, og faktisk øker nordmenn bruken av mobildata med 20 prosent når de er i utlandet. Vi surfer altså mer på reise enn vi gjør når vi er hjemme, takket være Roam Like Home. Vi har med dette tilbudet i stor grad endret folks bruk av mobiltelefonen på reise i utlandet. Nå er det ikke lenger en reell bekymring rundt det å koble seg opp mot internett i utlandet, sier Lund.
Den oppmerksomme leser bes lese wifi-artikkelen i Telecom Revy i dag. Hjemme har de fleste av oss wifi. Det har vi ofte ikke like tilgjengelig på reise. Mange nordmenn har for eksempel ikke wifi på sine hytter i Sverige.
Topp ti mobilsurfing i EU og EØS
I sommer har norske Telia-kunder brukt mobiltelefonen i hele verden. Bruken av mobildata er enorm sett under ett, og selv om økningen er stor i alle land er det hos söta bror våre kunder surfer mest:
- 26 prosent av den totale roamingen til våre kunder i EU og EØS blir gjort i Sverige. Dette skyldes primært at Sverige er et attraktivt sommerferieland for nordmenn, og ikke uventet kommer Spania på andreplass tett fulgt av Danmark, avslutter Lund.
Topp ti roaming-land for kunder med Roam Like Home:
- Sverige
- Spania
- Danmark
- Hellas
- Frankrike
- Tyskland
- England
- Italia
- Kroatia
- Polen