NYHETER:

SHOPPING-ANALYSE: Teknologiselskapet Salesforce er ute med sin årlige Shopping Index-undersøkelse, der de analyserer handelsmønstrene til mer enn 1,5 milliarder respondenter i 67 land. (Foto: Shutterstock)

Netthandel vokser smått i Norden

Ny undersøkelse om nettshoppingvanene våre peker på at pengene sitter en smule løsere enn tidligere.

Teknologiselskapet Salesforce er ute med sin årlige Shopping Index-undersøkelse, der de analyserer handelsmønstrene til mer enn 1,5 milliarder respondenter i 67 land. Den viser at netthandel vokser moderat i tredje kvartal 2024. 

Mens veksten er på tre prosent globalt og fire prosent i Norden, er tilsvarende tall for eksempelvis Spania og Italia på åtte og 13 prosent.

Vokser smått

– I de nordiske landene ligger nå gjennomsnittsprisen på betalingene våre over nett på rundt 112 dollar, eller om lag 1230 kroner. Det er en økning på nærmere hundre kroner fra fjoråret. Ser vi på globale tall har veksten imidlertid vært noe lavere og bare steget fra 105 til 106 dollar i snitt per transaksjon over nett, forteller Rune Reikerås, salgssjef i Salesforce Norge, i en pressemelding fra selskapet.

Reikerås legger til at det er interessant å se hvordan enkelte produktgrupper beveger seg veldig over bare 12 måneder:

– På globalt nivå har kjøpene økt spesielt innen produktgrupper som leker og læring (+18 prosent), sportssko (+12 prosent) og skjønnhet og helse (+10 prosent). På den annen side har møbler (-9 prosent) og luksusmote (-2 prosent) gått tilbake.

Rune Reikerås, salgssjef i Salesforce Norge

 – Selv om den økonomiske situasjonen er utfordrende for de aller fleste er det en viss positivitet å spore når vi nå ser at netthandelen så smått vokser. Med de økonomiske signalene vi får rundt styringsrenten tror jeg at vi vil se at juleshoppingen blir lønnsomt for nettbutikkene, spår Reikerås.

 Netthandel rett i sosiale medier

Shopping Index-undersøkelsen viser også at sosiale mediers andel av trafikkinnganger til netthandelsteder mer eller mindre har stoppet opp. Fra å vokse jevnt og trutt i flere år står den stille på åtte prosent. Det gjorde den også i fjor. På de siste to årene har den vokst med kun tre prosent. Reikerås tror forklaringen kommer av at stadig flere forbrukere handler direkte fra store nettbutikker uten å gå veien via en reklameannonse på for eksempel Instagram.

– I tillegg er det mange netthandelløsninger som nå er så tett integrerte i ulike sosiale medier at kjøpene foregår direkte der i stedet for å bli navigert ut til en ekstern nettbutikk. Det tror jeg påvirker statistikken, analyserer Reikerås.

Selv om den økonomiske situasjonen er utfordrende for de aller fleste er det en viss positivitet å spore når vi nå ser at netthandelen så smått vokser.

 Mobiltrafikken fortsetter å vokse – men ikke i de nordiske landene

Undersøkelsen viser at datatrafikken til nettbutikkene globalt har gått ned med ett prosent, samtidig som mobiltrafikken har økt med fem prosent. I de nordiske landene har utviklingen gått i motsatt retning, hvor datatrafikken har økt med ni prosent og mobiltrafikken har gått ned med to prosent. Ikke en stor tilbakegang, men samtidig verdt å merke seg at tallene for første gang på lenge går nedover.

– Men mobil er fortsatt den mest populære kanalen for å legge inn bestillinger, og opptil 71 prosent av kjøpene gjøres med den. Det er imidlertid større sannsynlighet for at det å handle på en datamaskin fører til en bestilling, ettersom hele 83 prosent av varer som ble lagt i handlekurven via mobile enheter aldri endte opp som bestilt og betalt. Via datamaskin er tilsvarende tall 75 prosent, sier Reikerås.