ALDRI ALENE: Veronica Langø lever av å game, og har mange følgere på sin streamingkanal. Der føler hun seg trygg. Hun spiller sjelden eller aldri helt alene. Det tør hun ikke. (Foto: privat)

Giftig atferd i gaming er et økende problem

Stadig flere blir utsatt for giftig atferd mens de spiller online. Menn blir gjerne hetset for å spille dårlig, mens kvinner blir møtt med nedsettende ord og holdninger, eller trusler om drap og voldtekt.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg kan få kommentarer som at stemmen min tenner dem, eller trusler. En gang var det en som sa at han skulle komme hjem til meg, drepe meg og voldta det døde liket mitt. Og han skulle fortsette hele natten. 

Marte Gundersen elsker å game. Nettspillet Call of Duty (COD) er favoritten, men hun tør ikke lenger å spille det alene. I hvert fall ikke med mikrofonen skrudd på. Så fort spillerne i den andre enden får ferten av en kvinne, kommer skjellsordene og truslene.

Det skjer hver eneste gang. 

Hun er langt fra alene om å oppleve dette. Spillmotoren Unity lanserte nylig en rapport som viser at giftig atferd i nettspill er et økende problem. Andelen respondenter i undersøkelsen som oppga å ha opplevd giftig adferd i gaming økte fra 68 prosent i 2021 til 74 prosent i 2023. 

Den giftige adferden rammer både kvinner og menn, likevel er skjellsordene og trusselen mot kvinner av en spesielt giftig karakter. 

En gang var det en som sa at han skulle komme hjem til meg, drepe meg og voldta det døde liket mitt. Og han skulle fortsette hele natten.

Marte Gundersen

– Når kvinner blir hetset går det mye på voldtekt og trusler, mens menn oftere blir hetset for å spille dårlig. Mange lurer på utseendet til kvinnene, og man får ofte krenkende kommentarer om kropp og utseende. Det blir et ekkokammer av kjipe kommentarer. Om man tar igjen får man bare mer tilbake. Drapstrusler og voldstrusler kommer ofte, forteller Gundersen, og fortsetter:

– Mange har i tillegg et voldsomt sinne. De blir ordentlig sinte i stemmen sin. 

MÅ SKJULE SEG: Marte Gundersen elsker å game. Nettspillet Call of Duty (COD) er favoritten. Dessverre er dette også ett av spillene som inneholder mest giftig atferd. Gundersen må derfor bruke mannlig avatar og spille uten lyd, for å forsvare seg mot trusler og hatefulle kommentarer. (Foto: privat)

Gammeldagse holdninger

Kvinner som gamer møter ofte gammeldagse og nedlatende holdninger. Enkelte fraser gjentar seg: Gå tilbake til kjøkkenet. Lag en sandwich til meg. Vis puppene eller gå. Vi tapte fordi vi hadde en jente med på laget. Du er jente, du har ikke noe her å gjøre.

– Jeg har flere ganger opplevd at de som slenger ekstremt slemme kommentarer har barn i bakgrunnen. Jeg tror ikke folk tenker på hva de holder på med, bare fordi kulturen i gaming har blitt sånn. Det har blitt normalisert, forteller Gundersen, og sier videre at hun like gjerne kan møte på giftig atferd av godt voksne menn, som av unge gutter – til og med blant de som ennå ikke har kommet i stemmeskifte.

Marte Gundersen hører om mange som gjerne skulle ha gamet, men som ikke har overskudd til å bli møtt med negative kommentarer og toxic oppførsel i spill etter en lang dag på jobb. (Foto: privat)

Hun tror årsaken til den dårlige holdningen mot kvinnelige gamere er sammensatt. Gaming har lenge vært mannsdominert. I nettspill møter man mennesker fra alle land, også land som ikke er like langt fremme på likestilling som det vi er i Norge. I tillegg er nettspill et velegnet sted å få utløp for følelser. 

– Når man sitter bak en skjerm, er anonym og ikke ser mottakeren er det nok lettere å snakke drit. Mange sier at dette er det eneste stedet de kan få utløp for frustrasjonen og følelsene de har innvendig, sier Gundersen.  

Spiller sjelden eller aldri alene

Gundersen bruker selv nettspill som fristed og avkobling etter hektiske dager med jobb og studier, men hun spiller helst sammen med gode venner. Hun gamer nesten aldri alene. Om hun gjør det må hun gjemme seg bort i en mannlig avatar, eller skru av lyden. Om hun ikke gjør det, blir runden med gaming kun belastende. Det er ubehagelig å stå i all hetsen alene. Da må hun legge lokk på seg selv, og unngå kommunikasjon. Dessverre gjør det spillopplevelsen fattigere. For det er med gaming, som med mye annen sport og idrett; kommunikasjon er ofte nøkkelen til suksess.

– Hvis man spiller fotball eller håndball er det viktig å kommunisere. Sånn er det i gaming også – uten god kommunikasjon har man har dårligere forutsetninger for å vinne.

Gundersen har en fast vennegjeng, bestående av kvinner og ikke-binære, som jevnlig møtes online for å spille sammen. Ofte ender det med at de muter ut de andre spillerne, slik at de kun hører hverandre. 

– Det hender vi skrur på lyden, noen ganger bare for å sjekke hvor ille det er. Det hender jeg blir så provosert at jeg begynner å riste. Da er det ikke noe hyggelig å spille. Man får en kjip følelse inni seg. De gangene går man gjerne fra gamingen og er i dårlig humør. Man får ikke lyst til å spille mer, sier Gundersen, og fortsetter:

Det hender vi skrur på lyden, noen ganger bare for å sjekke hvor ille det er. Det hender jeg blir så provosert at jeg begynner å riste.

Marte Gundersen

– Jeg hører om mange som gjerne skulle ha gamet, men som ikke har overskudd til å bli møtt med negative kommentarer og toxic oppførsel i spill etter en lang dag på jobb. Det hadde uten tvil vært mange flere kvinnelige gamere om det ikke var for den giftige atferden, sier Gundersen.

– Det har ødelagt mye

Veronica Langø lever av å game, og kan gjerne bli sittende foran sitt favorittspill, Valorant, i  syv timer om gangen. I spillet har hun opparbeidet seg høy rang, noe hun tror bidrar til at hun i dag opplever mindre giftig atferd. I tillegg mener hun at enkelte spill er bedre enn andre når det kommer til dårlig oppførsel.

– Valorant er et spill med mange kvinnelige gamere. I tillegg er spillet forholdsvis nytt, så guttene har ikke fått markert seg like tydelig her ennå, sier Langø.

Likevel har tidligere kommentarer ødelagt mye. Langø spiller aldri uten å ha streamen, altså de som følger med på henne når hun spiller, med seg. 

Om jeg en sjelden gang skulle spille alene, så snakker jeg ikke. Det er helt tydelig at dette med toxic atferd har plantet noe i hodet mitt.

Veronica Langø

– Jeg føler meg tøffere når jeg har streamen med meg. Jeg spiller aldri alene eller off stream lenger. Om jeg en sjelden gang skulle spille alene, så snakker jeg ikke. Det er helt tydelig at dette med toxic atferd har plantet noe i hodet mitt. Hvis jeg skal prøve meg på ett nytt spill, må jeg alltid spille med noen, sier hun. 

En iboende frykt

– Når vi sitter på nett, mister vi gjerne litt av hemningene våre. Jeg ser ikke deg og du ser ikke meg. Da blir det på en måte ikke et menneske som sitter i andre enden. Vi tillater oss å si mer, på godt og vondt. 

Det sier Beate Wold Hygen, seniorforsker ved NTNU Samfunnsforskning. I disse dager er hun i gang med et forskningsprosjekt hvor hun ser på hva giftig atferd i spill gjør med oss. 

– Det mange sliter med å forstå, er at veldig mange kvinner har opplevd en eller annen form for overgrep eller kjipe ting i forhold til seksualitet, sier Hygen, og fortsetter:

– Jeg vil tro at de aller fleste kvinner som har levd en stund, har gått med nøkkelen i hånda en sen kveld, forberedt på å forsvare seg selv, om det går en mann bak henne. Derfor, når man begynner å true med disse tingene – som drap og voldtekt – så er det for veldig mange kvinner en realitet. Truslene blir så reelle. Mange blir re-traumatisert, og det på en arena hvor man gjerne går inn for å koble av. I tillegg blir det så nært, du får det rett inn i øret. 

Hygen viser til en britisk undersøkelse, gjort av Sky Broadband og Guild Esports, hvor det kommer frem at over halvparten av kvinnelige britiske gamere opplever trakassering når de gamer online. For noen, 11 prosent av de kvinnelige respondentene i undersøkelsen, har den giftige atferden gått så langt at de har fått selvmordstanker. 

– Mange tenker ikke på hvor skadelig denne oppførselen er for noen. Man ser at det er sånn det samhandles, det har blitt så vanlig, sier Hygen, som viser til teori og forskning som peker på flere årsaker til den store mengden med giftig atferd rettet mot kvinnelige gamere:

FORSKER: Beate Wold Hygen, seniorforsker ved NTNU Samfunnsforskning er i gang med et forskningsprosjekt hvor hun ser på hva giftig atferd i spill gjør med oss. (Foto: privat)

– Noen menn har et syn på at dette er en arena hvor kvinner ikke har adgang.  En annen forklaring kan være at vi sitter i hver vår del av verden, og dermed ikke ser hvordan det man gjør påvirker andre. I gruppe gjør vi ting vi vanligvis ikke ville ha gjort – vi glir bare inn i gruppa, og gjør det gruppa gjør, sier Hygen.

Noen menn har et syn på at dette er en arena hvor kvinner ikke har adgang.

Beate Hygen, Forsker

Hun påpeker at også menn opplever giftig atferd i gaming, men at kvinner opplever det nettopp fordi de er kvinner.

– Når damer gjør tradisjonelle manneting får de det mer seksuelt. På mange andre arenaer som har vært mannsdominert går det ofte på dette.

Forskeren mener det er komplekst å snakke om giftig atferd i gaming. Det må være rom for litt temperatur, men man må forstå når det blir personlig og truende.

Jentene faller fra

Fakta

  • Tre av fire (76 prosent) 9-18-åringer spiller dataspill i en eller annen form, enten det er på mobil, datamaskin eller spillkonsoll. Dette er ti prosent færre enn i 2020.
  • Andelen gutter som spiller, er svakt redusert fra 2020, fra 96 til 92 prosent. 
  •  76 prosent av jentene spilte dataspill i 2020, mot 59 prosent i 2022 – en reduksjon på 17 prosentpoeng.
  • Jenter har færre spillfigurer å identifisere seg med – kvinnene i spillene fremstår som hjelpeløse eller mer seksualisert enn mennene.
  • Kilde: Medietilsynet, Barn og Medier 2022

Forskningen på dataspill gir ulike forklaringer på hvorfor forskjellene mellom jenters og gutters spilling oppstår. Kulturen har alltid vært dominert av gutter og menn, og i langt tid var spillene i hovedsak rettet mot dem når det gjaldt både innhold og markedsføring.

Marte Gundersen mener at spillselskapene kan gjøre mer for å stoppe de sexistiske holdningene. For eksempel ved å gjøre de kvinnelige karakterene mindre "sexy".

– Ta spillet League of Legends, for eksempel. Det har mange sexisitiske karakterer, hvor de kvinnelige karakterene har mye kløft og lite klær. Jeg tror måten mange av spillselskapene fremstiller kvinner på er med på å vise en standard for hvordan man ser på kvinner, sier Gundersen. 

I Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2022 kommer det frem at andelen norske jenter som spiller har gått ned med 17 prosentpoeng siden 2020. 76 prosent av jentene i undersøkelsen spilte dataspill i 2020, mot 59 prosent i 2022.

20 prosent av de yngste jentene sier at de ofte blir lei seg av stygge kommentarer når de spiller. Kun åtte prosent av guttene på samme alder rapporterer om det samme.

Undersøkelsen viser også at norske kvinner som spiller med andre spillere over nett, er mer utsatt for verbal og visuell seksuell trakassering enn menn. Skjellsord mot kvinner, homofile og personer med funksjonsnedsettelser som spiller, er særlig utbredt.

I Medietilsynets rapport om hatefulle ytringer, er det en gutt på 16 år, som sier det på denne måten:

«Det kan fort bli veldig grovt siden man i mange spill er anonyme. Da kan man liksom si hva man vil, og så får man en reaksjon, og da blir det gøy, og så gjør man det mer, og så kan det bli altfor ekstremt.»

Gundersen tror det hadde vært en fordel med flere gode forbilder, som kan stå opp mot trakasseringen. 

– Jeg savner at flere menn skrur på mikrofonen og sier at dette ikke er kult. Det er ikke det at jeg forventer en lang avhandling om hvorfor, men at noen viser sin støtte og gir beskjed om at de ikke synes at giftig atferd er greit, sier hun. 

Kanskje kan foreldre også bidra til en bedre spillkultur, ved å være mer engasjert i barnas gaming-interesse:

– Se på det at barnet ditt spiller som en hvilken som helst annen idrett, og still opp på samme måte som i fotballen: ha samtaler om hvem de gamet med, og vis interesse. Det kan bidra til et sunnere gaming-miljø fremover, sier Gundersen, som absolutt ikke har tenkt til å la den giftige atferden stoppe henne fra å spille:

– Gaming er så utrolig gøy, jeg elsker å game. De giftige holdningene skal ikke få ta vekk min glede ved å game.