SPILLEROM: Regjeringen vil hjelpe norsk spillbransje (Foto: Kulturdepartementet)

Spillerom – Norges første dataspillstrategi er lansert

Regjeringen vil løfte gaming-kulturen.

Publisert Sist oppdatert

Kultur- og likestillingsministeren la onsdag frem en ny strategi som har fått navnet Spillerom. Strategien skal løfte dataspill som selvstendig kulturuttrykk, kunstform, næring og fritidsaktivitet, og skal gjelde fra 2020-2022.

– I dag ligger det 30 millioner i spillpotten, men jeg vil jobbe for en dobling av denne i løpet av strategiperioden, sier Trine Skjei Grande, som har gledet seg til å legge frem den nye strategien.

– Mitt ønske er at alle som har en nysgjerrig og leken spiller eller spillutvikler i magen skal ha spillerom til å utvikle seg, teste egne grenser og få utløp for sin kreativitet. Skaperkraften må frem, og den skal vi få frem med denne strategien, sier kultur- og likestillingsministeren i en melding fra kulturdepartementet.

Med strategien ønsker regjeringen ikke bare å løfte gaming-kulturen men også å utvikle norsk næringsliv slik at vi får en spillbransje som kan hevde seg internasjonalt.

Satser

For å stimulere til vekst og utvikling i spillbransjen vil regjeringen gi bransjen gode og forutsigbare rammevilkår, slik at bransjen kan utvikle seg mest mulig på egne premisser.

Det skal også satses på spillmiljøer i hele landet gjennom blant annet tilskudd fra Norsk filminstitutt og regionale filmvirksomheter. Regjeringen vil også tilrettelegge for formidling av dataspill og arenaer der spill kan bygge fellesskap og sosiale nettverk.

– Med denne strategien viser regjeringen at vi lytter til gamerne og tar dataspill på alvor. Vi må heie på gamerne slik at vi får flere som Emil (VM-vinner i Fortnite, red.anm.). Slik at det neste Minecraft eller Fortnite kommer fra norske utviklere, sier statsråden.

Hovedmål

Det er satt fire hovedmål for dataspillpolitikken:

Et variert tilbud av norske dataspill av høy kvalitet

En profesjonell og mangfoldig dataspillbransje

Gjennomslagskraft for norske dataspill

En inkluderende og tilgjengelig dataspillkultur