Spillerom – Norges første dataspillstrategi er lansert
Regjeringen vil løfte gaming-kulturen.
Kultur- og likestillingsministeren la onsdag frem en ny strategi som har fått navnet Spillerom. Strategien skal løfte dataspill som selvstendig kulturuttrykk, kunstform, næring og fritidsaktivitet, og skal gjelde fra 2020-2022.
– I dag ligger det 30 millioner i spillpotten, men jeg vil jobbe for en dobling av denne i løpet av strategiperioden, sier Trine Skjei Grande, som har gledet seg til å legge frem den nye strategien.
– Mitt ønske er at alle som har en nysgjerrig og leken spiller eller spillutvikler i magen skal ha spillerom til å utvikle seg, teste egne grenser og få utløp for sin kreativitet. Skaperkraften må frem, og den skal vi få frem med denne strategien, sier kultur- og likestillingsministeren i en melding fra kulturdepartementet.
Med strategien ønsker regjeringen ikke bare å løfte gaming-kulturen men også å utvikle norsk næringsliv slik at vi får en spillbransje som kan hevde seg internasjonalt.
Satser
For å stimulere til vekst og utvikling i spillbransjen vil regjeringen gi bransjen gode og forutsigbare rammevilkår, slik at bransjen kan utvikle seg mest mulig på egne premisser.
Det skal også satses på spillmiljøer i hele landet gjennom blant annet tilskudd fra Norsk filminstitutt og regionale filmvirksomheter. Regjeringen vil også tilrettelegge for formidling av dataspill og arenaer der spill kan bygge fellesskap og sosiale nettverk.
– Med denne strategien viser regjeringen at vi lytter til gamerne og tar dataspill på alvor. Vi må heie på gamerne slik at vi får flere som Emil (VM-vinner i Fortnite, red.anm.). Slik at det neste Minecraft eller Fortnite kommer fra norske utviklere, sier statsråden.
Hovedmål
Det er satt fire hovedmål for dataspillpolitikken:
Et variert tilbud av norske dataspill av høy kvalitet
En profesjonell og mangfoldig dataspillbransje
Gjennomslagskraft for norske dataspill
En inkluderende og tilgjengelig dataspillkultur