TEST: Stortest av GPS-er - Trygt frem uansett hva du velger
Vi har testet seks enheter, fra Garmin, TomTom og Navigon.
Mye tyder på at gps-produsentene er kommet til et punkt hvor det ikke lenger er stort de kan gjøre for å skille seg markant fra konkurrentene når det gjelder enhetenes hovedfunksjon. Vi har sett utviklingen i den retningen i et par år nå, og i årets sommertest er det ytterst små forskjeller på enhetene fra de forskjellige produsentene.
Det er selvsagt fortsatt til dels store forskjeller i menyer, design og tilgjengelige funksjoner, men det å beregne og omregne ruter går like kjapt og enkelt på de seks enhetene vi har hatt inne til test. Vi har også testet gps-programvare for mobiltelefon, og det er mye det samme der.
Færre aktører på markedet
Mens det tidligere var en rekke produsenter som solgte navigasjonsenheter på det norske markedet, er det nå bare de store som fortsatt holder stand. Det kan virke som om de små og litt useriøse er ute av markedet. Det er nok flere grunner til det.
En grunn er nok at det koster en del å holde seg aktuell i dette markedet. Det er en ting å lage en kurant navigasjonsenhet, men en helt annen å holde kart og programvare oppdatert på en rekke modeller. Vi har opplevd at det er nærmest umulig å finne oppdateringer til modeller som bare er et år gamle fra litt mindre kjente produsenter. Samtidig kan du forvente å finne oppdatert programvare og splitter nye kart til selv relativt gamle enheter fra de store. Vi hadde for eksempel ingen problemer med å finne programvare med nye menyer og funksjoner, samt kart, til en fire år gammel TomTom-enhet.
En annen grunn til at markedet har blitt trimmet en god del, er nok tilbudene om billig navigasjon når du kjøper ny bil. Hos noen bilprodusenter har navigasjon blitt standard, hos andre må du tidvis kun ut med et par tusenlapper for å få integrert navigasjon. Det tar mye av luften ut av markedet for frittstående gps-er, uansett hvor mye bedre disse er enn de aller fleste integrerte løsningene – og det er ikke rent lite.
Variasjon i design og funksjoner
Vi har hatt seks enheter inne til test, fra Garmin, TomTom og Navigon. Mio rakk dessverre ikke å levere enheter til test, men er altså fortsatt å få kjøpt i norske butikker, selv om mye kan tyde på at selskapet har trappet noe ned i Norge. Vi har også sett på Navigons navigasjonsprogramvare til Android-telefoner, samt Navigon og TomTom til iPhone.
LES OGSÅ:
Vi har valgt en rimelig og en avansert enhet fra hver produsent. De rimelige enhetene koster omtrent 1 000 kroner, mens de avanserte koster mellom 2 000 og 3 000 kroner. De viktigste forskjellene mellom en rimelig variant og en avansert navigasjonsenhet er skjermstørrelse og tilgjengelige ekstrafunksjoner. Rent navigasjonsmessig er nemlig vår erfaring at det er fint liten forskjell på en enhet til 1 000 kroner og en til 3 000 kroner. I tillegg har du selvsagt muligheten til å laste ned omtrent samme programvare til mobiltelefonen din – gitt at du har en smarttelefon eller iPhone.
Som nevnt kan det virke som om gps-teknologien har kommet dit hen at det er få forbedringer det er mulig å gjøre på selve navigasjonsbiten. Det er i praksis ingen forskjeller på det å beregne ruter, omregne ruter eller hvordan rutene legges opp med de forskjellige modellene. Selv vår Android-telefon med Navigons navigasjonsprogramvare var minst like rask som de dedikerte enhetene når det gjaldt å beregne og omregne ruter. Det skulle vel egentlig bare mangle, all den tid vi brukte en Sony Ericsson Xperia X10 med en prosessor på 1 GHz.