TEST: Garmin Nüvi 1490T - Større og smartere Nüvi

Vi var svært fornøyd da vi testet Garmin Nüvi 1390T før sommeren. Nå har vi tatt en titt på storebror 1490T.

Publisert Sist oppdatert

Garmin er en av et stadig synkende antall produsenter som fortsatt tilbyr portable navigasjonsenheter (PND) i Norge. De er også blant de aller største. Selskapet har giret noe ned på utviklingsfronten, og prioriterer å oppgradere og forbedre, fremfor å flere ganger i året komme med helt nye produktserier. De siste månedene har vi fått en oppdatering av Nüvi-serien. Først med Nüvi 1390T, som vi testet på forsommeren, så med nye modeller i 1200-serien og nå sist med Nüvi 1490T, som er modellen vi har testet denne gangen. Felles for alle modellene er blant annet at de har blitt både slankere og lettere enn tidligere Nüvi-modeller.

LES OGSÅ:

Slik velger du riktig gps

Den største forskjellen mellom 1390T og modellen vi har testet er skjermstørrelsen. Nüvi 1490T har en skjerm på hele 5 tommer, mot 4,3 tommer på 1390T. Det gjør at den er blant de største modellene i salg. Samtidig er enheten både slank og relativt lett. Innvendig er de to modellene nær sagt identiske. Også når det gjelder funksjonalitet er det mye det samme. Førsteinntrykket blir dermed at vi har med en enda litt bedre, om enn dyrere, utgave av 1390T å gjøre. Og det er ingen ulempe, vår test viste nemlig at 1390T var et solid stykke PND. Med litt større skjerm blir dermed den gode funksjonaliteten fra Nüvi 1390T enda litt bedre.

I bruk

I klassisk Garmin-stil er menyene på enheten svært enkle og oversiktlige. I hovedmenyen har du to valg, enten å taste inn en adresse eller å gå direkte til kartet. Selskapet har altså skjønt å fremheve det som er enhetens hovedoppgaver, nemlig å hjelpe deg fra et sted til et annet. Ekstrafunksjoner er underordnet og finnes i innstillingsmenyen, som du åpner ved hjelp av en liten "knapp" på bunn av skjermen. Nederst på skjermen finner du også knapper for å justere volum og for å styre telefonen, som kan kobles til ved hjelp av blåtann.

Vel inne i navigeringsmenyen får du en rekke valg. Øverst til venstre, og mest synlig, finner du adresseinntasting. Du kan velge å starte med å taste inn navnet på byen du skal til, eller gå direkte til postnummeret. Sistnevnte begrenser mengden gater du trenger å velge mellom. Du kan eventuelt velge å taste inn gatenavn. Beregningen går raskt og smertefritt og Garmin Nüvi 1390T oppleves like rask som lillebror 1390T. Det gjør den til en av de raskeste PND-ene vi har testet. Når ruten er ferdig beregnet kan du få vist informasjon om avstand, kjøretid og drivstoffkostnader. Dessverre kan enheten bare vise en av disse av gangen. Vi hadde gjerne sett at vi fikk sett flere typer informasjon samtidig.

Meldingene som vises på skjermen er lette å forstå og oversiktlige. Via høyttaleren kan du velge om du vil få lest opp forhåndsinnspilte meldinger eller tekst-til-tale. Sistnevnte leser også opp gatenavn og den slags, og er således å foretrekke om du kjører i en ukjent by. Hvis det ligger inne informasjon om fartsgrensen på stedet, vises denne som et hastighetsskilt på skjermen. Du kan selv stille inn når enheten skal advare om fartsoverskridelser. Er du glad i å grisekjøre slipper du altså å bli plaget allerede i det du bryter fartsgrensen. Så får heller vi andre kjøre som man skal.

LES OGSÅ:

TEST: Garmin Nüvi 1390T - Rask, oversiktlig og presis

Akkurat som på lillebror har Nüvi 1490T en såkalt ecoRoute-funksjon. Dette er et lite program som belønner deg med poeng alt etter som hvor fornuftig du kjører. I oppsettet for ecoRoute kan du legge inn drivstoffpris og hvor mye drivstoff du bruker i snitt. Ut ifra disse beregner den hvor mye drivstoff du har brukt, og omtrentlig kostnad på kjøringen din. Du kan også kjøre med en såkalt Drive Challenge aktivert, hvor du blir belønnet med poeng alt etter som hvor fornuftig du kjører. Her er det om å gjøre å holde seg til fartsgrensene, samt å unngå rask akselerasjon og uvettig kjøring. Med ecoRoute aktivert ble vi med ett mer klar over egen kjørestil, og var langt mer påpasselig med å både øke og senke farten i et mer vettugt tempo. Bedre for miljøet, og bedre for lommeboka.

I bruk er Nüvi 1490T både rask og presis. Både beregning av ruter og omregning ved avvik fra ruten skjer raskt og presist. De eneste gangene vi opplevde problemer var på nye E18 mellom Sandefjord og Larvik, hvor kartet zoomet inn og ut i ett sett. Det skyldtes imidlertid at veien ikke var på plass i kartdataene ennå, og at PND-en dermed trodde vi kjørte i 100 km/t midt ute i terrenget. At en så pass viktig vei ikke er på plass er litt skuffende, men skylden må nok legges på Navteq som er leverandør av kartdata, og ikke Garmin.

Det kan altså være en fordel å oppdatere kartet på enheten, noe som for så vidt kan være greit å gjøre på alle PND-er med jevne mellomrom. Kartdata er ferskvare, og har du en PND som er mer enn et halvt år gammel, er det stor fare for at kartene er utdatert. I Garmins tilfelle kan du velge mellom to oppdateringsvarianter. Du kan enten velge å kjøpe en enkelt kartoppdatering, eller tilgang på kartoppdateringer ut enhetens levetid. Prisforskjellen er relativt liten, gjerne rundt et par hundrelapper. Det kan altså være fordel å velge Lifetime-pakken, som gir deg opptil fire kartoppdateringer i året så lenge du har enheten. Prisen for Lifetime-løsningen for kartoppdateringer ligger på rett rundt 900 kroner.

Les videre på neste side!