-- Gi meg et mobilt mangfold!
Er du lei av at det kun er seks mobilmerker på det norske markedet? Kunne du tenke deg noe mer spennende enn det Nokia tilbyr? Om et år kan det bli bare fire mobilmerker å velge i. Er du som forbruker tjent med det?
Dersom du skulle for eksempel ønske å kjøpe en mobiltelefon fra NEC, Kyocera, Sharp, Sanyo, Toshiba eller Mitsubishi, så må du importere den selv. Det er dyrt og medfører mye jobb.
Telenor Mobil og Netcom bestemte tidligere hvilke mobiltelefoner deres kjeder skulle legge ut for salg. Folkene som bestemte dette var konger på haugen i norsk mobilbransje. Men de hindret reell konkurranse fra andre mobilmerker. Dette reagerte blant annet Konkurransetilsynet på, og dermed ble denne utvelgings- og silingsjobben overtatt av den enkelte kjede eller butikk.
I utgangspunktet var dette en sunn tanke. Men hva har skjedd? Har det blitt flere mobilmerker å velge i? Svaret er nei. kjede eller butikkene tar ikke inn andre produkter ettersom mobiloperatørene(Telenor Mobil og Netcom) ikke vil drive med sponsing av telefoner.
Det skremmende er at dersom utviklingen fortsetter så ser det ut til at det kan bli færre mobilmerker å velge i, dersom ikke bransjen selv gjør noe med problemet.
For et par år siden var Philips og Alcatel inne i det norske mobilmarkedet. De leverte utmerkede telefoner. Problemet var at de ikke fikk kampanjer hos Telenor Mobil og Netcom. Uansett hvor mye de forsøkte med å senke prisene, så ville ikke de to dominerende operatørene ta inn deres produkter.
Resultatet var at Philips ga opp. Alcatel pakket sammen sakene sine og la den såkalte norske distribusjonen til Danmark. Siden har Alcatel vært fraværende i det norske mobilmarkedet.
Panasonic har også flyttet sin 8norske8 mobilvirksomhet til Danmark. Nylig ble det kjent at Motorola sa opp norske ansatte og flyttet virksomheten til Sverige. Selskapene må gjerne forsøke, men jeg tror ikke de får økt salg i Norge ved å flytte i utlendighet.
Jeg frykter derfor at Panasonic og Motorola kan være ute av det norske mobilmarkedet i løpet av ett år dersom de ikke foretar seg noe mer aktivt.
Det er forresten et viktig apropos at Siemens Mobile og Sony Ericsson har økt antall medarbeidere i Norge det siste året. Norges-satsingen har båret frukter, og gledelig er det at de har økt omsetningen.
Til våren blir mobilstandardene EDGE og UMTS kommersialisert i Norge. Dette krever helt nye mobiltelefoner. NEC, Kyocera, Sharp, Sanyo, Toshiba, Mitsubishi og LG har alle laget utmerkede 3G-produkter.
De er utvilsomt kommet lengre med 3G-utviklingen enn de mobilselskapene som allerede representert i Norge. Hvorfor må jeg som kunde velge mellom kun Nokia, Siemens, Sony Ericsson, Motorola, Samsung og Panasonic? Gi meg et spennende mobilt mangfold ) ikke enfoldighet!