Undersøkelse: Norske bedrifter klarer bare en time uten nett
Ifølge en fersk undersøkelse fra Global Connect blant IT-ledere i norske bedrifter er virksomhetene så avhengige av internett at det ikke skal lang nedetid til før det blir forretningskritisk.
I en fersk undersøkelse ble meer enn 500 it-ledere, spurt av Kantar om hvor avhengige virksomheten er av internett i arbeidshverdagen, på oppdrag fra Global Connect. Det var stor enighet om at det ikke skal lang nedetid til før det blir kritisk for virksomheten.
I Ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) har 98 prosent av norske bedrifter en eller annen internettilknytning i dag. For ti år siden hadde 89 prosent av bedriftene internettilkobling.
Om nettet er nede er det gjerne lite medarbeiderne i en moderne bedrift kan gjøre. Ingen ordrer kommer inn, kasseapparater virker ikke, betaling kan ikke gjennomføres og nødvendig informasjon som må til for å løse et problem er ikke tilgjengelig.
Kun kort tid
For mer enn halvparten av bedriftene som ble undersøkt, ble situasjonen kritisk etter bare noen timer uten nett, mer enn en tredjedel mente det var kritisk etter kun én time. Etter én dag uten nett er situasjonen kritisk for 80 prosent av norske bedrifter. Jo større bedriften er, jo mer avhengig er den av nettverk som fungerer. Samtidig er det ingen store ulikheter mellom offentlig og privat sektor når det gjelder å være avhengig av fungerende nett.
– At nettet fungerer er nå like forretningskritisk som at bedriften har strøm. Ikke bare kontorbedrifter, men butikker, bilverksteder og produksjonsbedrifter er helt avhengige av at nettet fungerer. Du vet selv hvor lite effektiv du er om nettet er nede. Og det gjelder jo ikke bare bedrifter, men hele samfunnet har problemer uten nett. Internett er nå definert som samfunnskritisk infrastruktur, og det skal jo helt enkelt bare virke , sier Niels Krag Printz, Director B2B Norway i Global Connect .
– Dette er noe vi i Global Connect tar på største alvor når vi går på jobb hver dag. Uten nettet stopper Norge, og en stor del av norske bedrifter og offentlige instanser er avhengige av vårt nett.
Heldigvis er det sjelden bedriftene faktisk mister nettet. Bare 18 prosent av de spurte it-lederne sier de ofte har forstyrrelser i nettilgangen. Om nettet faller ned er det viktig at det rettes raskt. Ifølge undersøkelsen klager omtrent en tredjedel på at leverandørene ikke retter raskt nok.
– Dette er noe vi har satt stort fokus på, og for våre største kunder har vi ikke bare proaktiv feilretting, men ser også på å bruke kunstig intelligens for å kunne gjøre prediktiv feilretting. Det vil si at vi skal kunne analysere oss frem til feil før de skjer, og dermed kunne rette opp før nettet faktisk går ned. Når vi vet hvor kritisk oppetid er, må vi alltid være i forkant, lover Printz.