Google vil styrke personvern på Android
Google annonserer en sandkasse for personvern på Android.
Det skal nå bli sterkere personvern på Android, skriver Google på sin blogg. Dette innebærer løsninger som vil begrense deling av brukerdata med tredjeparter og å minske identifikasjon mellom applikasjoner.
Impliserer Apple
Google nevner ingen navn, men påstår at direkte restriksjon av eksisterende teknologier er lite effektivt for å styrke personvern. Videre påstår Google at slike tiltak kan være negativt ikke bare for selskaper, men også for brukernes sikkerhet. Google gir ingen videre forklaring, men lenker til en studie der Apples tiltak for gjennomsiktighet i personvern blir slaktet.
Googles posisjon er bakgrunnen for at de vil la eksisterende annonseplattformer fortsette å rulle og gå i to år til, mens de tester og bygger Android-sandkassen sin. Det står i kontrast med Apples utrulling av nye personverntiltak, som kostet Meta dyrt.
Utviklere kan se gjennom planene til sandkassen og gi tilbakemeldinger. Etter planen skal det komme en beta-versjon av sandkassen i slutten av 2022.