Google-brillen får en utfordrer
Første versjon av Google Glass-databrillen ble en fiasko. Google vil prøve igjen. Men nå får selskapet en tysk utfordrer. Se video.
Den tyske optikkprodusenten Carl Zeiss er klar med en prototyp på en databrille som kan bli en tøff utfordrer for Google Glass.
Mens Google Glass-løsningen går ut på å projisere datainnhold på brilleglasset ved hjelp av en HUD-løsning (Head Up Display), har Zeiss-folkene konstruert et buet brilleglass der dataene vises direkte på innsiden av glasset. Derfor ser det ut som om brukeren spaserer rundt med helt vanlige briller.
Se videointervju med sjefen for Carl Zeiss Optics-gruppen i slutten av artikkelen.
Måtte bite i gresset
Med Google Glass-databrillen på hodet ser man ut som en kombinasjon av en vandrende datamaskin og en som driver med snikfilming av folk på gata. Dette – i tillegg til at teknologien generelt var uferdig – gjorde at Google for ett år siden måtte bite i gresset.
15. januar i fjor kunngjorde Google at selskapet ville stanse produksjonen av prototyp-modellen av Google Glass. Denne ble først tilgjengelig for et begrenset antall kjøpere i USA i 2013 og kom i salg til allmennheten i 2014 – i begge tilfeller til den nette sum av 1.500 dollar (vel 13.000 kroner med dagens dollarkurs).
Men samtidig varslet Google at prosjektet på ingen måte var lagt på is, og så sent som nå i romjulen – 28. desember – sendte Google en melding til FCC (Federal Communications Commission – USAs svar på Nasjonal kommunikasjonsmyndighet NKOM) om at en ny versjon av Google Glass var under utvikling.
– Laber interesse
I november 2014 hadde PC World Norge et oppslag med tittelen «Laber Google Glass-interesse». Artikkelen fortalte om nok en utsettelse av produksjonen av en forbrukerutgave av Google Glass.
Blant problemene som Google hadde møtt i utviklingen av teknologien, var at mange syntes produktet så litt for nerdete ut og at det dessuten – på grunn av innebygd webkamera – kunne være en trussel mot privatlivets fred. Et nytt amerikansk skjellsord var dukket opp: «Glasshole!»
Google Glass-konseptet består kort fortalt av en brille påmontert en bitteliten datamaskin som kan kommunisere via internett og som hovedsakelig styres via stemmekommandoer.
En bitteliten projektor foran det ene brilleglasset projiserer skjermbildet mot brilleglasset via en såkalt Head Up Display-funksjon, en transparent visning som blant annet brukes i fly og biler, der informasjonen ser ut som om den vises direkte på cockpit-vinduet eller frontruten.
Multilysstrømmer
Hos Zeiss koker det hele ned til at flere parallelle lysstrømmer reflekteres gjennom en Fresnel-linse – en teknologi for å konstruere lette og kompakte linser. De visuelle dataene blir altså ikke projisert inn på brilleglasset.
Den buede formen på brilleglasset er viktig, skriver IDGs nyhetstjeneste. Det er den som gjør det mulig å bruke linsen i en vanlig brilleinnfatning, og linsen kan til og med tilpasses brukerens syn som på en vanlig brille for eksempel for en nærsynt eller langsynt person.
Den viktigste forskjellen fra Google Glass er at ingen i nærheten kan se at brukeren av en Carl Zeiss-basert databrille mottar datainformasjon i brilleglasset. Det var akkurat på dette punktet at Google gjorde sin største feil, skriver IDGs nyhetstjeneste.
En journalist fra amerikanske PC World fikk prøve prototypen på det nye Zeiss-glasset og konstaterte at det krever full konsentrasjon om fokuseringen på datavisningen hvis man skal se tekst og bilder klart og tydelig.
– Bildekvaliteten var ikke den aller beste, så jeg fikk hodepine kort tid etter at jeg tok av meg brillene, skriver Caitlin McGarry i den amerikanske PC World-redaksjonen.
Carl Zeiss Optics-gruppen er imidlertid klar over problemene og skal allerede ha funnet en løsning i en ny versjon av prototypen.
Trenger samarbeidspartner
Ettersom Carl Zeiss-firmaet hverken utvikler brilleinnfatninger eller datamaskinteknologi, men bare utvikler og produserer linser og objektiver, er selskapet avhengig av å finne en samarbeidspartner for å kunne utvikle en skikkelig Google Glass-konkurrent.
Hvor langt firmaet er kommet i jakten på en partner, er ikke kjent, men i løpet av ett år eller to kan smartbriller være en realitet og ikke bare et skjellsord, skriver IDGs nyhetstjeneste.
Se video nedenfor: