Laber Google Glass-interesse

Salgsstart er utsatt nok en gang, samtidig som utviklere dropper Google-brillen.

Det er en stund siden Google Glass ble lansert med brask og bram, og en stund var hypen helt enorm. Alle ville ha en smartbrille, og alle så ut til å ville lage apper til den.

Som så ofte før, mente mange at dette, se det var fremtiden. Alle skulle ha en smartbrille på nesa, og livet skulle bli så mye enklere. Nå kan det se ut til at Google Glass kanskje ikke har så mye fremtid likevel.

Ikke bare ser Google Glass vel nerdete ut, det har også kommet til dels mye kritikk rundt hvordan Glass ikke akkurat verner om folks privatliv. Det er aldri godt å si om og når du blir filmet av noen med Google Glass, og flere steder har brillen til og med blitt forbudt å bruke.

Google-sjefen Sergey Brin har tidligere sagt at de hadde planer om salgsstart til vanlig forbrukere i løpet av 2014. Nå ser det ut til at lanseringen er utsatt til å muligens skje i løpet av 2015.

Ifølge Google har de ikke noe hastverk med å lage en ferdig versjon av Google Glass, og salg direkte til vanlige kunder er et godt stykke unna.

- Vi er fortsatt like innstilt på å lansere en forbrukerversjon av Google Glass. Det vil imidlertid ta sin tid, og vi vil ikke lansere produktet før det er helt ferdig, fortalte Chris O'Neill, en av Google Glass-sjefene, til Reuters.

Det spørs bare om folk egentlig er interessert i Google Glass. Da selskapet lanserte Google Glass Explorer Edition, til den nette sum av 1 500 dollar, var det med lovnader om at dette var fremtiden. Nå ser det imidlertid ut til at stadig flere av brukerne er forsynt, og har sluttet å bruke Glass-brillene. Ikke minst er det tydelig om man sjekker Ebay, hvor det ligger en rekke briller ute for salg, gjerne til langt lavere pris enn for en ny Google Glass.

I tillegg til at mange brukere ser ut til å ha gått lei, og at Google har forskjøvet lansering, viser det seg at mange utviklere har hoppet av Google Glass-toget.

Ifølge flere utviklere er markedet rett og slett for lite, noe som igjen har ført til at de har sluttet å jobbe på Glass-apper. Noen av utviklerne har sakte, men sikkert også byttet fokus fra konsumetbaserte apper til mer bedriftsrettede varianter.

Et av selskapene, som jobbet med en trenings-app til Google Glass, mistet pengestøtten på grunn av de lave brukertallene. Andre har valgt å helle hoppe over på Android Wear, som er det heteste fra Google om dagen. Så får vi se om det også er mer hype enn nytte.

Det kan også se ut til at Google, til tross for lovnader om fortsatt Glass-fokus, ser for seg at Android Wear er bedre egnet den gjengse forbruker. Samtidig fortsetter utviklingen av Google Glass, men nå med større bedriftsfokus, blant annet innen kundestøtte og helsevesen. At selskapet tilbyr to for en-priser for Google Glass Explorer til utvalgte bedrifter kan kanskje være et tegn på at ting ikke går helt på skinner.