Småklipp fra it-bransjen
Dagens nyheter om DIP-støtte til Preseria og Nortronic, Deltec Nordic og grønne Atea.
DIP 1: Vil revolusjonere forelesningssalen
Programvareselskapet Preseria har fått 190.000 kroner fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) til å gå i gang med en idéfase - å skape et presentasjonsverktøy for undervisning i fremtidens forelesningssaler.
Det skal være et verktøy som er så godt utformet at forelesere faktisk ønsker å ta det i bruk, heter det i en pressemelding fra Norsk Designråd.
Til tross for en nasjonal satsing for å øke bruken av data i undervisningen, ligner en forelesning anno 2012 mistenkelig på en forelesning fra 1970, mener selskapet. De skal Preseria nå gjøre noe med, med støtte fra DIP.
Norsk Designråd ble etablert av Norges Eksportråd og Industriforbundet (NHO) i 1963, og er i dag en stiftelse som finansieres over Nærings- og handelsdepartementets budsjett, gjennom bedriftsrådgivning og egne prosjekter. Vi er 19 medarbeidere.
DIP 2: Slutt på uforståelige parkeringsautomater
Hver dag har tusenvis av nordmenn problemer med å bruke parkeringsautomater. Nå skal en helt ny innovasjonsmetode benyttes til å lage en enklere parkeringsautomat, heter det i en pressemelding fra Norsk Designråd.
Mange bilister strever med å forstå kompliserte parkeringsautomater, og den stavangerbaserte automatprodusenten Nortronic ønsker nå å se på muligheten for å forenkle parkeringsprosessen for både gjennomsnittlige brukere og andre grupper, som fremmedspråklige, rullestolbrukere og eldre.
Nå har Nortronic fått 200.000 kroner fra DIP til å sette i gang med idéarbeid og konseptutvikling.
Andre som har mottatt DIP-støtte i år er Thon Hotel AS (525.000 kroner), Tine SA (540.000 kroner) og Mortensrud skole (280.000 kroner).
En komplett liste over årets 16 DIP-mottakere kan leses her.
På landsbasis deles det i år ut over sju millioner kroner til alt fra offshoreindustri og helse til utdanningsprosjekter og skofabrikanter. I løpet av de fire årene programmet har eksistert har 69 prosjekter fått totalt 25 millioner kroner i starthjelp gjennom DIP. Pengene støtter idéfasen og sørger for at designdrevet innovasjonsmetodikk går som en rød tråd gjennom hele prosjektet.
Deltek etablerer Deltek Nordic
Deltek, en leverandør av forretningssystemer, har etablert felles nordisk organisasjon for de skandinaviske landene.
- Ved å kombinere ressursene i Danmark, Norge og Sverige vil Deltek bedre kunne utnytte sin dype bransjekunnskap, sine løsninger og kompetanse for en bredere, dypere og raskere markedspenetrasjon i de nordiske land, heter det i en pressemelding fra selskapet.
Martin Flatsetø, tidligere administrerende direktør i Deltek Norge er utnevnt som ny sjef i den nye organisasjonen Deltek Nordic, og Stefan Grahn, tidligere administrerende direktør Deltek Sverige, er utnevnt til salgssjef i Deltek Nordic.
Den nye organisasjonen består av Delteks nordiske salgs-, markeds- og konsulentavdelinger med mer enn 80 ansatte i Oslo, Stockholm, København og Trondheim.
- Skandinavia er et av Delteks kjernemarkeder og den nye nordiske organisasjonen gir oss muligheten til å fungere som en enda sterkere partner til våre mange kunder i regionen, sier Flatsetø.
- Den nye nordiske organisasjonen gir oss økt fleksibilitet, omstillingsevne og skalerbarhet for å akselerere vår vekst i våre sentrale segmenter som it og konsulenter, rådgivende Ingeniører, advokatfirmaer, revisjonsselskaper, reklame og PR byråer, ideelle organisasjoner, og forskningsvirksomheter, sier Stefan Grahn i pressemeldingen.
Atea kåret som grønn foregangsbedrift
Atea er en av de tre dyktigste it-virksomheter i Norden når det gjelder arbeid med å begrense CO2-utslipp, ifølge den nylig publiserte rapporten Nordic Carbon Disclosure Leadership Index.
For annet år på rad er Atea blant topp tre over de it-selskapene som gjør mest for å redusere CO2-utslipp i bransjen i Norden.
Indeksen viser nøyaktig hvor mye CO2 organisasjonene slipper ut, deres evne til å måle og fremlegge resultatene samt virksomhetenes strategi for å redusere forbruket.
- Det å arbeide profesjonelt med å redusere karbonutslipp gir beviselige resultater, også økonomisk. Jo bedre vi systematiserer våre målinger og prosesser, og jo bedre vi er til å informere om viktigheten av å redusere karbonutslipp - jo bedre resultater. Det er derfor en suksess at vårt arbeid scorer så høyt på nordisk nivå, sier Claus Hougesen, konsernsjef i Atea.
Den nordiske CD-undersøkelsen viser også at tiltak for å redusere karbonutslipp fortsetter å generere en høy og rask avkastning. Av 490 undersøkte tiltak er det forventet at 130 av disse har tjent seg inn etter bare ett år, og at 248 har gjort det innen tre år, heter det i en melding fra Atea.
- Vi kan ikke redde verden, men vi kan inspirere kundene til å ta bedre beslutninger om grønne it-løsninger, og det gjelder selvfølgelig også oss selv, sier Hougesen.
Han sier videre at Atea blant annet fokuserer på energieffektive bygninger, virtualisering, bilsamkjøring, intelligente utskrifts- og kopiløsninger, mobilitetsløsninger og videokonferanser.
Atea leverer it-infrastruktur og tjenester i de nordiske og baltiske landene. Selskapet har flere grønne konsepter, Goitloop og Goitgreen, som skal hjelpe selskapets kunder å tenke mer grønt og bærekraftig.