7-Eleven i Danmark har mottatt krav om løsepenger etter angrep
Mandag 8. august meldte 7-Eleven Denmark at de hadde stengt alle sine butikker som følge av et hackerangrep.
Det ser ut til at dette var et såkalt ransomware-angrep, og 7-Eleven skal ha mottatt et krav om en million dollar utbetalt i kryptovalutaen Monero (xmr).
Computerworld omtalte angrepet først her.
Det er den danske avisen Nordjyske, som skal ha fått tilgang til den trusselen som skal være sendt til 7-Eleven:
«I will help you to unlock all the data of your company. If we don´t receive xmr in five days, we will throw away the private key, you will never be able to decrypt these documents. If you have any questions please contact…».
Ikke bekreftet
7-Eleven Denmark har ikke bekreftet at de har mottatt et slikt krav, men Nordjyske skriver at de har fått dette fra en ansatt i en 7-Eleven-butikk.
7-Eleven har ikke kommentert dette, eller om de vil betale kravet.
Tirsdag kveld meddelte de på Instagram at hver tiende butikk nå er åpne igjen. I 18 av 176 butikker har det vært mulig å åpne ved å benytte alternative løsninger som Mobilepay – en dansk løsning tilsvarende Vipps.
Flere andre butikker kjører på lokale driftsløsninger. «Der kan trygt handles i alle 7-Eleven-butikker, der er åbne, og vi håber på forståelse ved en eventuel længere betjeningstid end normalt», skriver kjeden på Instagram.