Fra Vik i Sogn til Kina
Teknologiselskapet Highsoft har skrevet under en avtale med den kinesiske teknologigiganten Tencent Cloud. I tillegg til å satse i Kina utvider de virksomheten på Vestlandet.
– Målet er å doble omsetningen vår innen få år, sier Highsofts toppsjef, Atle Sivertsen.
I slutten av august inngikk Highsoft en avtale med den kinesiske teknologigiganten Tencent Cloud om å selge Highsofts programvare i Kina.
Internett- og teknologiselskapet Tencent har en rekke forretningsområder innen sosiale medier, strømming og fintech. Selskapet er også produsent av TV-spill og eier appen WeChat.
– Avtalen med Tencent er helt avgjørende for vår satsing i Kina. Med deres enorme nettverk og sterke merkenavn tror vi de kan hjelpe oss med å nå ut til et helt annet marked enn det vi klarer på egenhånd, sier Sivertsen i en pressemelding.
I dag stammer kun én prosent av Highsofts omsetning fra Kina. Målet er å øke denne andelen betydelig gjennom partnerskapet med Tencent. Selv en moderat økning vil potensielt bety mye i kroner og øre.
– Hvis vi klarer å gå fra én til fem prosent vil det ha ekstremt stor betydning. Markedet i Kina representerer en enorm mulighet og oppside for oss, sier Sivertsen.
Utvider på Vestlandet
Highsoft ble etablert i 2009 i den vesle bygda Vik i Sogn av gründeren Torstein Hønsi. Fortsatt eier han og ektefellen det meste av aksjene i selskapet. Det hele begynte med at Hønsi samlet inn data om snømengden på Vikafjellet i hjemkommunen.
Basert på disse dataene utviklet han en åpen løsning for å visualisere informasjon på nettsider ved hjelp av interaktive grafer og diagrammer. Det hele ble startskuddet for en internasjonal it-suksess med utspring fra en liten vestlandsbygd. I løpet av 13 år har Highsoft levert et overskudd på over 200 millioner kroner til eierne.
Med årene har Highsoft vokst til å bli et globalt selskap med en omsetning på over 72 millioner kroner og kunder over hele verden. Det meste omsetningen stammer fra utlandet.
– Vi har 80 av de 100 største selskapene globalt på kundelisten vår, sier Sarah Miller, salgsdirektør i Highsoft.
Blant annet står Visa, X (tidligereTwitter), Garmin, Samsung og Nokia, på kundelisten.
Halvparten av kundene til Highsoft holder til i USA, og nesten all omsetning kommer fra utlandet. Likevel har selskapet hele tiden beholdt hovedkontoret i Vik.
– Vi gjentar ofte at en digitalisert verden betyr at du kan nå hvem som helst, fra hvor som helst. Det gir store muligheter når du først har skapt et produkt markedet etterspør, sier Sivertsen.
Nå satses det altså knallhardt på Kina samtidig som satsingen på Vestlandet trappes kraftig opp. Med solide produkter, et stadig voksende internasjonalt fotfeste og offensive vekstambisjoner, ser fremtiden fortsatt lys ut for Highsoft, som ønsker å gi flere valgmuligheter til fremtidige ansatte.
– At vi også utvider i Bergen og Sogndal handler om at vi vil gi gode digitale nomader en mulighet til å velge arbeidssted også utenfor hovedkontoret vårt i Vik, sier Highsofts styreleder Torstein Skage i meldingen.