Begynnelsen på slutten for fasttelefonen?
HISTORIEN: I 2003 opplevde Telenor en storm av kunder som ønsket å si opp sitt abonnement på fasttelefon. Ledelsen i Telenor var likevel ikke bekymret, og mente at det skulle mye til før mobilnettet ville erstatte fastnettet. Dette fikk konkurrenten Netcom til å fnyse.
For 20 år siden var fasttelefonen en av Telenors viktigste inntektskilder. I 2002 håvet Telenor inn hele 10,6 milliarder kroner på dette segmentet.
Dermed var det kanskje ikke så rart at Telenor fikk litt hetta da de, i løpet av en periode på 12 måneder, mistet hele 162.000 abonnenter på fasttelefoni.
— Vi ser dette som en naturlig overgang. Det at kundene bytter kommunikasjonsmiddel er en utvikling vi må ta til oss, sa daværende konserndirektør i Telenor, Morten Karlsen Sørby.
Likevel kjørte Telenor på dette tidspunktet flere kampanjer på fasttelefoni, hvor de ønsket å binde kundene opp til abonnement i ett år.
— Det er helt utrolig at Telenor tar hele 990 kroner for at du skal få summetonen via fasttelefoni, mens vi kan gjør det samme for kun 190 kroner via mobiltelefoni, sa Barbara Thoralfsson, daværende direktør i Netcom. Hun mente at det slettes ikke var noe rart at stadig flere valgte å gå bort fra fasttelefonen og lurte på hvorfor ikke Telenor-konsernet ville innse det:
— Vi er alle flasket opp med at fasttelefoni er billigst og mobiltelefoni er dyrt. Det stemmer ikke lenger. Fakta er at det er billigere å ringe mobil til mobil enn å gjøre det fra fasttelefon. Men dette er ikke Telenor så nøye med å fortelle kundene sine, sa Thoralfsson, som mente at Telenor var alt for opptatt av å binde kundene med kundeavtaler heller enn å tilby kundene de beste og billigste løsningene.
Netcom-direktøren var overbevist om at folk i aldersgruppen 20 til 35 år ville velge bort fasttelefonen til fordel for mobilen innen fem år, og at dette ville skape store økonomiske konsekvenser for Telenor.
Tore Aarønes, som var telekomanalytiker i Norsk Telecom i 2003, var enig med Telenordirektøren som mente at fasttelefonen ville vare lenge. Han mente også at sammenligningen med mobiltelefon var noe urettferdig.
— En mobiltelefon er et enbrukerprodukt, mens en fasttelefon er et flerbruksprodukt. Det vil alltid være et marked for fasttelefoni, sa han, og var overbevist om at det var veldig mange funksjoner som skulle bygges i et mobilnett før det ville erstatte fastnettet:
— Jeg tviler på at sentralbordet i Norsk Hydro vil være trådløst om ti år.