TEST: Sony DR-GA200 - Annerledes spillhodesett
Sonys nye spillhodesett er ulikt det meste på markedet. Men hva skjuler egentlig den futuristiske designen?
Spilling er ikke noe nytt for Sony. Selskapet har gjort stor suksess med sine spillkonsoller siden midten av 90-tallet, i alle fall de som kobles til tv-en i stua. Derfor hadde vi store forhåpninger da vi fikk inn Sonys nye spillhodesett til test. Sony DR-GA200 er et spillehodesett av det relativt rimelige slaget, med priser fra like under 500 kroner. Leter du feil sted kan det imidlertid fort koste opp mot 7-800 kroner. Våre søk på nettet har vist uvanlig store prisforskjeller, og fra Sonys side var det i utgangspunktet snakk om priser på oppunder tusenlappen.
Designmessig er settet svært annerledes enn alt annet vi har hatt inne til test. Mens de fleste spillhodesett er lukkede og legger seg rundt ørene, har Sony valgt en åpen løsning, men som likevel legger seg delvis rundt ørene. Selve elementene sitter i klokker som legger seg på øret ditt, noe som fører til at støydempingseffekten er minimal. I tillegg har Sony laget en tre-kvart, polstret sirkel som ligger rundt øret. Denne skal avlaste ørene noe, da hodesett som hviler på øret kan bli fryktelig slitsomme i lengden. Fargene som går igjen er sort pianolakk og metallfarget plast. Resultatet er et hodesett som ser tøft og litt fururistisk ut.
TEST:
På papiret virker oppbyggingen av hodesettet smart, med puter som skal lette trykket mot øret. Dessverre er vår erfaring at det ikke fungerer fullt så godt som Sony nok hadde tenkt. Noe av trykket mot ørene lettes, sammenlignet med sett som kun hviler på ørene, men avlastingsputene har ikke på langt nær den effekten vi hadde håpet på. Resultatet er at presset mot ørene blir slitsomt etter en times tid med spilling. Og da er man jo gjerne knapt i gang.
Spinkel lyd
Mens de fleste produsentene av spillhodesett har valgt å ta skrittet opp til elementer på fem centimeter, har Sony valgt elementer på fire centimeter. Når de i tillegg kombineres med en åpen løsning som slipper inn det meste av bakgrunnsstøy, blir resultatet at lyden aldri får det trykket vi kunne ønsket oss til spilling. Med en lukket løsning får lyden gjerne litt ekstra fylde, i tillegg til at den passive støydempingen gjør at man ikke trenger å skru lydnivået like høyt opp for å høre alt som foregår i spillet.
Lydkvaliteten er så som så. Bassen vet tidvis å sparke litt fra seg, men det tar aldri helt av, og føles litt upresist. Diskanten og mellomtonen virker ubalansert og spak, med et lett metallisk skjær over lyden i en del spillsituasjoner. I Battlefield Bad Company 2, som er kjent for å levere spillyd i særklasse, hørtes det ut som om deler av lydbildet ble levert gjennom en blikkboks. Ikke direkte positivt. Til musikk blir det mye det samme, med litt kjedelig og udefinert lyd.
Vi har fått positive tilbakemeldinger på den litt spesielle mikrofonen. Denne er som normalt festet til venstre klokke, og er en liten bueformet arm som vippes ned. Du kan aktivere og deaktivere mikrofonen ved hjelp av en skyvebryter på en lydkontroller som er plassert på ledningen. Det er ikke mulig å justere mikrofonen utover å vippe den ned.
TEST:
Konklusjon
Da vi mottok Sony DR-GA200 til test hadde vi troen på at dette kunne være en god og relativt rimelig løsning for å få servert spillyd, gitt selskapets erfaring med både spillprodukter og lyd fra tidligere.
Den spesielle designen er tenkt å gi en åpen løsning som samtidig ikke sliter ut ørene dine. Vår erfaring er at det ikke helt fungerer etter planen. Vi ble slitne i ørene etter en times tid med spilling, og da har jo spilløkten så vidt begynt.
Når lyden i tillegg er platt og kjedelig, både i spill og til musikk, ser vi liten grunn til at man skulle velge Sony DR-GA200 fremfor et av de mange andre hodesettene til omtrent samme pris. Gode alternativer kan for eksempel være Steelseries Siberia v2 eller Corsair HS1A, som ligger på omtrent samme prisnivå som Sony-settet.
Svaret på spørsmålet om hva som egentlig skjuler seg bak den futuristiske designen er altså: Fint lite.