Apple går forbi Samsung
Apple snek seg forbi Samsung til plassen som verdens største mobilprodusent i fjerde kvartal 2016, men på årsbasis beholdt Samsung ledelsen.
Til sammen ble det solgt nesten halvannen milliard smartmobiler i løpet av 2016, fremgår det av de globale tallene som analyseselskapet Gartner nå har lagt frem.
De kinesiske mobilprodusentene hadde markant fremgang på det globale mobilmarkedet i fjor og har dyttet kjente merker som Sony, LG og HTC ned i Gartners kategori for «andre».
Totalt sett styrket Android-operativsystemet sin posisjon i løpet av fjerde kvartal og endte med en markedsandel på 81,7 prosent, med IOS på andreplass med 17,9 prosent markedsandel.
Markedsandelen for Windows som mobiloperativsystem sank fra 1,1 prosent i fjerde kvartal 2015 til 0,3 prosent i fjerde kvartal 2016.
Det tok åtte kvartaler
For Apple tok det åtte kvartaler å gjenerobre plassen som kvartalets største mobilprodusent. Forrige gang var fjerde kvartal i 2014. Da var det Apples første mobiler med stor skjerm, Iphone 6 og 6 Plus, som bidro til det høye salget.
I fjerde kvartal i fjor var det flaggskipmodellene Iphone 7 og Iphone 7 Plus som bidro til å dra Apple forbi Samsung.
Men Gartner påpeker også at Samsung sto overfor spesielle omstendigheter de to siste kvartalene i 2016 etter batteriskandalen og tilbaketrekkingen av Galaxy Note 7 fra markedet. Dette rammet Samsung sterkt i modne markeder som Nord-Amerika, Vest-Europa, Australia og Sør-Korea, heter det.
Avstanden mellom Apple og Samsung på Gartners salgsstatistikk for fjerde kvartal var da også svært liten. Samsung endte med en markedsandel på 17,8 prosent, mens Apple greide 17,9 prosent. Målt i antall solgte enheter har avstanden mellom Apple og Samsung aldri vært så liten, bare 256.000 enheter. Til sammen solgte Apple litt over 77 millioner enheter i fjerde kvartal, med Samsung hakk i hæl på oppunder 76,8 millioner enheter, ifølge Gartner.
Aggressivt fra Kina
Kinesiske Huawei økte salget fra 32 millioner mobiler i fjerde kvartal 2015 til over 40 millioner enheter i fjerde kvartal i 2016 og forbedret dermed markedsandelen med halvannet prosentpoeng til 9,5 prosent. For året under ett endte Huawei på 8,9 prosent markedsandel.
Til sammen sto de tre største kinesiske mobilprodusentene Huawei, Oppo og BBK for en markedsandel på 21,3 prosent, en økning på 7,3 prosent.
Gartner forventer at de kinesiske aktørene, som også omfatter ZTE, Xiaomi og Lenovo, vil fortsette sin aggressive satsing i mobilmarkedene utenfor Kina i 2017. Dette blir ikke minst en stor utfordring for Samsung når selskapet skal prøve å vinne tilbake noen av de tapte skansene, heter det i Gartner-rapporten.