Glimt av håp i nettbrettmørket
Salget av nettbrett er verre enn noensinne. Unntatt for hybridene. Der virker det som Microsoft har gjort noe riktig.
Nettbrettene nådde det laveste salgstallet på tre år i forrige kvartal. Mål mot første kvartal i år er fallet 40 prosent, men år-mot-år er det bare svakt bedre.
IDC melder om 38,7 millioner enheter, ned 12,3 prosent målt mot samme kvartal i fjor. Canalys melder om 35 millioner solgte enheter og en nedgang på 16 prosent i samme periode. Forskjellen er at IDC har en litt videre definisjon av nettbrettmarkedet og dermed får utflatingen i PC-markedet og sterkt salg av lesebrett (6-7 tommers skjerm) en litt mer positiv effekt hos dem.
Men denne gangen klarer analytikerne å se noen flere lyspunkter i trendene framover.
Surface peker oppover
Det er nettbretthybrider som startet med Microsoft og deres Surface Pro-PC-er som viser veien. Det er ventet at den store ettårsoppdateringen av Windows 10 som starter utrulling denne uken vil gjøre slike hybrider enda mer aktuelle for det viktige bedriftsmarkedet.
Også Android kommer med sin hovedversjon 7, kalt «Nougat», denne uka. Denne varianten av verdens mest populære mobil-OS har bedre støtte for fleroppgavekjøring, som er en forutsetning for tyngre og mer profesjonell bruk.
Microsoft meldte selv om økt salg av Surface-hybrider i andre kvartal, et kvartal der PC-markedet ellers flatet ut etter år med nedgang. Unntaket var Apple, som hadde det største salgsfallet av alle i dette kvartalet.
Men det er knyttet forventninger til deres nettbrett-kopi av hybrid-PC-er. Deres variant av Surface Pro-nettbrett fra i fjor tar med seg digitalpennbruk og tilpassing av app-er til mer profesjonell bruk.
Tofronts konkurranse
Både Canalys og IDC venter at salget til det profesjonelle markedet vil ta seg opp de nærmeste årene, men at salget av de enkle nettbrettene som kom i 2010 og framover ikke vil komme tilbake i stort volum igjen.
I tillegg til mettet marked, konkurrerer også nettbrettene med smartmobiler i forbrukermarkedet. En normal smartmobil har en skjerm på rundt 5,5 tommer, og det økser salg av de minste nettbrettene opp til 9 tommer.
- Konkurransen fra smarttelefoner og i det siste 2-i-1-PC-er rammer forbrukermarkedet for nettbrett og svekker det sterkt. Det rammer rimelige Android-baserte nettbrett hardest, sier Wilmer Ang, analytiker hos Canalys til Computerworlds nyhetstjeneste.
- Store merker som Dell, HP og Sony har helt gitt opp dette markedssegmentet, mens Huawei, Lenovo og Samsung øker innsatsen her med premium-modeller til høyere priser.
Men nettbrettene er likevel langt fra å forsvinne.
- Selv om de enkle nettbrettene selger dårligere har de en rolle å spille. Dette vil de fortsette med i overskuelig framtid, sier Jean Phillippe Bouchard, analytiker i IDC, til Computerworld US.
Proff opp, forbruker ned
IDC telte 206 millioner nettbrett solgt i hele 2015, av disse var 35 millioner rettet inn mot det profesjonelle markedet. Framover ser IDC en trend mot 202,6 millioner enheter i 202, men hele 59,4 millioner kommer til å være rettet mot det profesjonelle markedet.
IDC teller MS Surface Pro-familien og Apple Ipad Pro, samt HP Envy x2 og Asus Transformer Book som slike profesjonelle nettbrett. Canalys inkluderer også Samsung Tab Pro S, Huawei Matebook og Lenovo Miix 700.
Android er det største nettbrett-OS-et, to av tre kjører det Google-kontrollerte Linux-derivatet. En av fire bruker Ios-nettbrett og én av ti Windows. Det vanligste enkle nettbrettet er rundt 7 tommer stort, 52 prosent av solgte nettbrett har dette skjermformatet.
Samsung er største Android-leverandør, med 16 prosent markedsandel, og med Lenovo på andre og tredjeplass med sju og seks prosentpoeng markedsandel.
Amazon leverte fantastiske 1,6 millioner nettbrett og en vekst på 1208 prosent alene i IDC-tallene. Det skyldes imidlertid at IDC inkluderer deres 6-tommers klassiske Kindle-lesebrett for første gang. Før var det bare deres 7-tommers Fire-brett som var med, som «bare» selges i drøyt 100.000 eksemplarer.