NCE Media valgte IBM
Medieklyngen NCE Media baserer innovasjonen på skyteknologi fra IBM.
MCB Media Lab blir selve innovasjonshjertet i medieklyngen, der mange aktører utvikler nye løsninger for det globale medie- og underholdningsmarkedet, ifølge pressemelding. MCB står for Media City Bergen, og hit skal over 60 IBM-ansatte flyttes i 2018.
IBMs åpne, skybaserte innovasjonsplattform skal gi enkel tilgang til moderne, kompatible teknologimoduler, inkludert den kognitive Watson-teknologien. Slik skal virksomhetene raskt og sikkert kunne utvikle, teste og ta i bruk ny teknologi i utformingen av sine smarte løsninger. IBM skal også levere annen IT-infrastruktur ved senteret.
– Utstillingsvindu
– Gjennom IBM Media & Entertainment har vi et stort internasjonalt apparat i ryggen og ligger i forkant av utviklingen. Her hjemme jobber vi blant annet med ledende aktører som Schibsted, Vizrt og TV2, sier administrerende direktør Arne Norheim i IBM, som tror at MCB Media Lab blir et viktig utstillingsvindu for IBM i Norge,
Mediebransjen går gjennom en omfattende omstilling. Som en del av denne reisen tar de i bruk ny teknologi som skaper spektakulære brukeropplevelser og økt tilgjengelighet. Løsningene som utvikles er ikke bare viktige for bransjen selv, men blir også lagt merke til langt utenfor medie- og underholdningsbransjen. Videoteknologi som er utviklet for mediebransjen kan f.eks også tas i bruk i fiskeoppdretts-, olje- og gassnæringen.
Samarbeid med UiB
MCE Media Lab ventes også å bidra til høyere innovasjonstakt lokalt i Bergensområdet. At også Universitetet i Bergen oppretter tre nye masterprogram og tre nye bachelorprogram innen medier og TV-produksjon med 220 studenter i MCB, ventes å bli en stor fordel for både næringen og studentene. Gjennom MCBs bredde av aktører legges det til rette for økt kompetanseoverføring og forskning.
Medieklyngen består i dag av 93 bedrifter med en årlig total omsetning på mer enn én milliard dollar.