Outsideren som vokser med skyen
Infor satser på vertikaler og perfekt passform for kundene.
Sammenlignet med gigantene, er Infor en outsider innenfor skybasert ERP, men viser til sterk vekst i nye omgivelser. For det amerikanske selskapet er ikke født i skyen. Selskapet hevder at den skybaserte omsetningen i Norge vokste med 25 prosent i siste kvartal 2021, og med 42 prosent for hele fjoråret.
For fem-seks år siden brukte Infor tre milliarder dollar på å skrive om programvaren LN, som kom fra oppkjøpet av ERP-selskapet Baan, til en multi-tennant SaaS (Software as a Service)-løsning. Det er i dag selskapets flaggskip under navnet Cloud Suite. Systemet kjører i skyen til Amazon Web Services (AWS), basert på åpne standarder. Ifølge Infor er de den største partneren AWS har på ERP i skyen.
Tilnærmingen til markedet går gjennom en sterk satsing på vertikaler og best mulig passform for kundene. Det begrenser størrelsen på totalmarkedet for Infor, til gjengjeld er håpet at prosjektene blir enklere og veien til mål kortere for dem systemet passer for, ifølge norgessjefen Erlend Skaar-Olsen.
– Vi er nøye med hvilke kunder vi velger å gå for. Først gjør vi en proof of process for å se hvor godt vi passer. Er utfallet under 70 prosent, så kjører vi det ikke.
– Men vi vinner markedsandeler, og opplever at kunder ønsker å gå fra generelle plattformer til industriløsninger, sier han.
Blant vertikalene Infor satser på, nevner han mat og drikke, distribusjon og produksjonsselskap. Et eksempel er Norsk Kylling, som valgte Infor som ERP-system i fjor.
– Det er tydelig at kunder ikke ønsker å bygge industriløsningene sine selv. Der våre løsninger passer for kunden ser vi at prosjektkost gjerne er under halvparten sammenlignet med generelle løsninger der kunden må bygge mye selv, sier han.
Tidenes markedsmulighet
Der ERP-markedet har vært sementert siden de store valgene ble tatt rundt årtusenskiftet, opplever Skaar-Olsen at mye er i spill igjen i forbindelse med overgang til sky og tjenesteorienterte plattformer.
– Å flytte til skyen er del av digitaliseringsagendaen til kundene. De ønsker en mer effektiv samhandling, mer brukervennlig brukergrensesnitt, automatisering av manuelle prosesser, gjennomsiktighet i verdikjeden fra innsatsfaktor til sluttkunden, sier norgessjefen.
Tjenestemodellen gjør at alt fra små oppstartsbedrifter til store konsern kan få tilgang til den samme dybde i funksjonalitet, og samme muligheter for å skalere. Kunder kan vokse med løsningen og aktivere mer funksjonalitet når behovet oppstår.
– Alle går til skyen. Å være på en løsning som alltid er oppgradert er billigere og har lavere driftskostnader. I overgangen fra on-premise til sky stjeler vi markedsandeler fra SAP og Microsoft, sier Skaar-Olsen.
Forankring
Ved siden av den rent tekniske passformen, er Skaar-Olsen opptatt av at kunden faktisk er moden for skyen. Forståelsen av hva en digital transformasjon faktisk innebærer for virksomhetene, og hvilke krav det stiller til endring bør forankres bedre framover.
– Endringsaspektet er viktig, og ikke alle tar det på alvor. Men det er her rådgiverne og partnerapparatet kommer inn. Jeg tror de som driver med anskaffelse bør bruke mer tid på endring. Ikke bare i det operasjonelle – eierne og styret skulle vært langt mer på banen enn de i mange tilfeller er, sier han.