Mobildata fyller Telenor-kassa
Berit Svendsen er strålende fornøyd med de økonomiske resultatene i Telenor Norge i andre kvartal. Mobil datavekst er hovedårsaken og dekker opp for både reduserte leieinntekter og fasttelefoni.
– Vi er i en situasjon der vi i år mister rundt 550 millioner kroner i omsetning som en følge av at NetCom har overtatt alle Tele2s kunder. Årlig mister vi 400 millioner kroner i nedgangen av fasttelefoni. Når vi likevel øker omsetningen i Telenor Norge med 101 millioner i forhold til andre kvartal i fjor gjør det meg fornøyd til tross for at vi kunne ønske en sterkere utvikling i fastnettet, sier Norges-sjef Berit Svendsen.
Det til tross for at EBITDA-marginen er svakt ned til 41,2 prosent.
Tjener rekordmye per kunde
Det er nesten utelukkende den sterke dataveksten mobilt som fyller opp kassa for Telenor Norge. Ikke bare fikk Telenor 6000 nye kunder, men de nådde også rekordhøy gjennomsnittinntekt per bruker (ARPU) på 323 koner.
70 prosent av kundene i Telenors nett er nå 4G-brukere. Like bra er det ikke i fastnettet der ARPU viser en fallende utvikling til tross for flere høyhastighetskunder. Overgangen fra ADSL til VDSL gir øyensynlig ikke like store utslag som overgang fra ADSL til fiber.
Frykter ikke roaming
På lengre sikt ser Berit Svendsen også en annen utfordring. Roaming-inntektene vil trolig falle når prisene her faller.
– Likevel ser jeg rolig på den utviklingen. I de første to ukene av juli hadde vi like mange kunder som brukte data fra utlandet som i hele juli i fjor. Så selv om prisene vil bli gradvis redusert, øker volumet så sterkt at det kompenserer for prisreduksjonen, sier Svendsen.
Forøvrig synes det å være slik at TeliaSoneras skaprydding som førte til at de fikk 33 000 færre kunder i Q2 er en reell ryddeaksjon. Telenor fikk i samme kvartal bare 6000 nye kunder og det er neppe blitt slik at antall aktive mobilabonnement i Norge går ned.
Hverken ICE eller MVNOere kan ha dekket en slik forskjell.