Pc-markedet krymper
For femte kvartal på rad har pc-salget gått nedover. Og Lenovo går forbi HP.
I andre kvartal i år ble det solgt «bare» 76 millioner pc-er på verdensbasis, mot over 85 millioner pc-er i samme periode i fjor.
(Se tabell nederst i artikkelen.)
Dette viser foreløpige tall som analysebyrået Gartner nå har lagt fram.
Tallene viser at nedgangen i pc-salget på verdensbasis i andre kvartal i år var på 10,9 prosent sammenlignet med andre kvartal i 2012.
Nedgangen i pc-salget har nå vart i fem kvartaler på rad, den lengste nedgangsperioden noensinne i pc-ens historie.
Lenovo forbi HP
På verdensbasis har Lenovo krøpet forbi HP som verdens ledende pc-produsent, men HP beholder plassen på toppen i viktige markeder som USA og Europa, eller mer korrekt det såkalte EMEA-markedet (Europa, Midt-Østen og Afrika).
Den totale nedgangen i pc-salget er mye større i EMEA-markedet enn den er både på verdensbasis og i USA. I Europa, Midt-Østen og Afrika var nedgangen på hele 16,8 prosent, mens pc-salget i USA sank med bare 1,4 prosent. På verdensbasis var altså nedgangen på 10,9 prosent.
Apple ned i USA
På Gartner-statistikken inngår Apple bare i posten «andre» pc-produsenter på verdensbasis og i EMEA. Tallene for USA viser at Apple der hadde en nedgang i pc-salget på 4,3 prosent, som er en kraftigere nedgang enn fallet i pc-salget totalt, som i USA altså var på 1,4 prosent.
Apples markedsandel på det amerikanske pc-markedet sank dermed fra 12 prosent i andre kvartal i 2012 til 11,6 prosent i andre kvartal i 2013 – fra vel 1,8 millioner til vel 1,7 millioner solgte Mac-er.
Nettstedet 9to5Mac kommenterer imidlertid at denne nedgangen slett ikke er så negativ for Apple som tallene kan se ut som i første omgang.
– Gartner sier at pc-salgstallene omfatter nettbrett basert på Windows, men ikke Apples iPad. Som vi har sett i tidligere kvartaler der tallet på solgte Mac-er er gått ned, knuser Apple tallene for det forventede iPad-salget, påpeker Mark Gurman hos 9to5Mac.
I andre kommentarer pekes det på at Apple stort sett har mye høyere fortjenestemargin på sine produkter enn konkurrentene har, og tross nedgangen i Mac-salget fortsatt har mye sterkere økonomi enn de fleste andre i bransjen, heter det.
Nettbrettene overtar
Foruten generelt svak økonomi i deler av verden, for eksempel i de sørlige euro-landene i Europa, er det nettbrettene som får mye av skylda for nedgangen i pc-salget.
- Vi ser at reduksjonen av pc-markedet er direkte knyttet til det synkende tallet på installerte pc-er, der rimelige nettbrett erstatter de billigste pc-ene som hovedsakelig brukes til forbruk av it-innhold i de etablerte markedene, sier analytiker Mikako Kitagawa hos Gartner.
- I de nye markedene er billige nettbrett i ferd med å overta rollen som folks første datamaskin, noe som fører til at mange ikke skaffer seg pc i det hele tatt. Dette er også årsaken til at salget av mini-bærbare pc-er har kollapset fullstendig, sier analytikeren.
Tabellen nedfor viser endringene i pc-salget på verdensbasis, basert på foreløpige tall fra Gartner:
Firma |
2. kvartal 2013 |
M-andel 2013 |
2. kvartal 2012 |
M-andel 2012 |
Vekst i prosent |
Lenovo |
12 667 265 |
16,7 |
12 755 068 |
14,9 |
-0,6 |
HP |
12 402 887 |
16,3 |
13 028 822 |
15,3 |
-4,8 |
Dell |
8 984 634 |
11,8 |
9 349 171 |
11,0 |
-3,9 |
Acer-gruppen |
6 305 000 |
8,3 |
9 743 663 |
11,4 |
-35,3 |
ASUS |
4 590 071 |
6,0 |
5 772 043 |
6,8 |
-20,5 |
Andre |
31 041 130 |
40,8 |
34 675 824 |
40,6 |
-10,5 |
Totalt |
76 000 986 |
100,0 |
85 324 591 |
100,0 |
-10,9 |