Norges mest lønnsomme i bredbånd
Igjen er Sola Bredbånd landets mest lønnsomme bredbåndselskap med en EBITDDA-margin på hele 78,8 prosent og en driftsmargin på 55 prosent.
Hovedårsakene til Solas unik lønnsomhet er forholdsvis mange bedriftskunder, og at de leier ut nettet sitt og ikke drifter kundene selv. Privatkundene er det Lyse Fiber som eier og drifter.
En annen helt unik faktor er at eieren Sola Kommune har egen fiberkanal i nettet. Den er adskilt fra den kommersielle operasjonen.
Kundevekst i begrenset marked
- Vi har betalt 5 millioner i utbytte for 2014 – resten blir investert i vekst av nye kunder. Vi hadde en pen vekst med 560 nye privatkunder og 80-100 bedriftskunder i 2014. Markedet er begrenset, da vi i all hovedsak opererer innen Sola kommune. Vi har redusert prisen noe både i privatmarkedet og bedriftsmarkedet og merker konkurransen spesielt i bedriftsmarkedet. I privatmarkedet er det liten konkurranse, sier daglig leder Øystein Hauge i Sola Bredbånd.
Med disse tallene er Sola Bredbånd landets mest lønnsomme bredbåndselskap. Som vi skrev om i går hadde Get isolert en EBITDA-margin på 52,5 prosent i fjor – sammen med TDC på 42 prosent. Telenor Norge hadde 43 prosent. De beste andre lokale bredbåndselskapene ligger på 30-tallet i EBITDA-margin.
Merker oljenedgangen
- Rammer nedgangen i oljesektoren dere i år?
- Vi har registrert at det er redusert utbygging i noen boligfelt i 2015. Siden vi har høy dekning i dette markedet, slår redusert boligutbygging ut negativt for oss. Det er en direkte konsekvens av utviklingen i oljesektoren. På bedriftsmarkedet kan jeg ikke si vi foreløpig har registrert noen redusert aktivitet, sier Hauge.
Han forteller at de bygger en smule på Jæren utenfor selve kommunen, men holder investeringsrammen maksimalt til 20 000 kroner per nye kunde.
- En vekstfaktor framover ligger i at mange bedriftskunder oppdaterer til høyere hastigheter og dermed høyere inntekter for bredbåndselskapet, sier Hauge.