Årets 25 mest innovative virksomheter kåret for 2021
Innomag og Computerworld har kåret de 25 mest innovative virksomhetene i 2021.
I en periode der Covid-19 pandemien skapte utfordringer for både små og store virksomheter også her til lands står endringsevne og økt innovasjonskraft igjen som et fellestrekk for de som klarte seg best.
Blant fjorårets mest innovative finner vi både gamle mastodonter og nye norske vekstvirksomheter. Årets vinner var det ingen tvil om: Posten Norge.
Listen inneholder en rekke overraskelser, for eksempel at ingen norske rederier er inne på listen og at det gamle innovative fyrtårnet Telenor står i fare for å falle ut. Stormberg som i fjor debuterte på listen, får også i år betalt for sin vilje til å prioritere bærekraftige sosiale grep, sin evne til å tenke utenfor boksen og de høster i år en knallsterk fjerdeplass. Skatteetaten befester grepet som et av det offentlige Norges fremste innovasjonsmiljøer.
Innovative grep
– Vi mener at dette er Norges desidert mest omfattende oversikt over hvem som faktisk er innovative i motsetning til de som kun nøyer seg med å prate om innovasjon. Vi understreker at listen bare omhandler norske virksomheter, men felles for alle på listen er at de er i verdensklasse når det gjelder å jobbe aktivt med innovasjon, sier juryleder Truls Berg, i en pressemelding.
Årets vinner, Posten Norge vant også for to år og imponerer fortsatt juryen med mange og gode innovative grep. Det samme gjør nykommeren Remarkable som på unorsk vis har utfordret de store it-aktørene med en innovativ opplevelse av digitalt papir. På årets liste inntar selskapet en knallsterk annenplass. Den siste pallplasseringen går til Amesto, et familieeid selskap bygger nye virksomhetsben i et imponerende tempo og satser helhjertet på de tre p-ene People, Planet og Profit.
Vinneren av prisen for fire år siden, Aker Biomarine, er i år å finne på en sterk 8. plass. Også Q-meieriene som forsetter å utfordre Tine gjør det bra: de deler i år 10. plassen med Tomra. Juryen påpeker at lille Q-meieriene med sin synlige administrerende direktør Bent Myrdahl gang på gang klarer å utfordre storebror. På den måter viser de oss alle at innovasjonskraft i liten grad handler om størrelse. I langt større grad handler dette om engasjement og endringsvilje.