SYTE DATA: 

BISTÅR: Det kan være krevende å være syk og trenge hjelp. Syte Data tar grep for å hjelpe befolkningen å navigere seg fram til hjelp hos NAV. (Foto: Istock)

Innovasjon innen privat-offentlig samarbeid

Syte Data med viktig initiativ skaper avlastningskontor for NAV i bygda.

Publisert Sist oppdatert

Nå tar Syte Data enda et betydelig skritt inn i innovasjonens tidsalder. Ved månedsskiftet åpner vi et eget avlastningskontor for NAV som ledd i kunnskapsdeling med lokalbefolkningen. Vi betrakter dette som et gjennombrudd for innovasjon innen privat-offentlig samarbeid.

Bakgrunnen er en gjennomgang av vårt timeforbruk på rammeavtalen med kommunen, der det viste seg at kommunen har timer til gode i forhold til utfakturert beløp. På kommunebudsjettet er jo midlene alt bevilget, så i stedet for å kreditere kommunen har vi tenkt innovativt, og yter heller kommunen en helt ny tjeneste. 

Britt på HR-kontoret har den siste tiden opparbeidet seg en betydelig kompetanse på kommunikasjon med NAV. Det kommer etter et halvår preget av en del kroniske lidelser på lageret, sykepenger, uføretrygd, en permisjon i forbindelse med Truls feriereise til Thailand tidligere i år, for å nevne noe.

NAV jobber kontinuerlig med å skape enkle nettsider og bakenforliggende systemer for å håndtere kunder digitalt. Likevel er det for mange svært utfordrende å benytte dem i praksis, og særlig når man befinner seg i en sårbar posisjon. Når selv en dreven HR-medarbeider som Britt har slitt med å finne fram i skogen av nettsider, faguttrykk og lovtekster, kan man bare tenke seg hvordan det er for kvinnen og mannen i gata.

Vi betrakter dette som et gjennombrudd for innovasjon innen privat-offentlig samarbeid.

Derfor tar Syte Data grep. Vi tilbyr tilrettelagt NAV-kompetanse i form av et eget avlastningskontor, bemannet av Britt, en dag i uka. Dette er et tilbud alle NAV-klienter i bygda kan benytte seg av mellom ni og fire hver onsdag fram til høsten. Vi har stor tro på tiltaket, siden med en liten løpeseddel på klubbhuset til idrettslaget nesten var tilstrekkelig for å fulltegning av den første dagen.

Tiltaket gir mange fordeler. For det første letter det trykket på det lokale NAV-kontoret. Det kan komme godt med, for ifølge Britt er kapasiteten der enten sprengt eller nær en smertegrense. For det andre hjelper det vanlige folk som har det litt vanskelig. For det tredje er det en elegant løsning på mellomværendet mellom Syte Data og Kommunen i rammeavtalen. 

Noen få detaljer gjenstår for å få avtalen på plass, som at kommunen må godkjenne tiltaket. Siden den opprinnelige avtaleteksten omhandlet «bistand på it-systemer», regner vi med at tiltaket går greit gjennom. Det handler tross alt om å bistå brukerne med nettopp NAV sine it-systemer.

Hvis det viser seg at behovet er kontinuerlig, håper vi at tiltaket kan bli en separat del av rammeavtalen med kommunen. I så fall vurderer vi å etablere et kontaktpunkt på butikken, så tilbudet blir mer tilgjengelig, en slags NAV på butikk, slik vi kjenner det med pakkeposten.

En ting er helt sikkert – Syte Data slutter ikke med å tenke innovativt.