Forhåndssalg for 100 millioner kroner
Norske Remarkable har fått enorm oppmerksomhet for sin «digitale notisblokk», og har solgt nær 28.000 enheter før produktet er på markedet.
Cirka 1. desember i fjor kom det norske gründerselskapet Remarkable på banen med sin «digitale notatblokk» basert på elektronisk blekk som jobber så raskt at følelsen skulle være som penn mot papir. Da selskapet lanserte dette produktet åpnet de samtidig for forhåndssalg av produktet sitt.
Enormt salg
Nå, seks måneder senere kan Remarkable vise til en bemerkelsesverdig interesse. I en pressemelding forteller selskapet at de har solgt nesten 28.000 enheter verden over på forhåndssalget sitt. Det tilsvarer en omsetning på over 100 millioner kroner, noe som plasserer produktet høyt på listen over teknologisuksesser på forhåndssalg.
— Da vi lanserte salgskampanjen vår i november i fjor hadde vi forhåpninger om å selge for en million kroner i løpet av de første tre månedene, men da vi passerte en million kroner i salg i løpet av den første dagen, så skjønte vi at vi hadde pirket i et behov som mange kjenner på. Seks måneder senere er vi veldig stolte over at vi har fått til noe helt unikt, også i internasjonal målestokk, sier Magnus Haug Wanberg, gründer og direktør i Remarkable, i pressemeldingen.
Store penger
Selskapet har gransket andre store suksesser når det kommer til forhåndssalg og crowdfunding, og setter opp denne listen over produkter:
- Lilycam: droneselskap, f 25 millioner dollar på seks uker, og 34 millioner totalt over to år. De klarte imidlertid ikke å løse tekniske utfordringer og la ned selskapet tidligere i år.
- Glowforge:3D laserkutter, 27 millioner dollar.
- Pebble Time: smartklokke, 20 millioner dollar via Kickstarter.
- Coolest Cooler: Smart kjøleboks, 13 millioner dollar via Kickstarter.
- Pebble 2: smartklokke, 12,7 millioner dollar via Kickstarter.
- Remarkable, digitalt papirbrett, 11,8 millioner dollar første seks måneder.
Selskapet opplyser at flest enheter er solgt til kunder i USA, Storbritannia, Tyskland, Canada og Norge. Da lanseringen gikk av stabelen i slutten av 2016, var målet at produktene skulle leveres i august i år, og dette er stadig planen. Selskapet melder også at produksjonsvolumene for august og september allerede er utsolgt, slik at dersom man bestiller produktet i dag, vil det leveres som en del av oktoberproduksjonen.