- Kjappe nettsider er en konkurransefordel
Kvartalsundersøkelse fra Netlife Research viser at flere nettsteder dropper klient-tilpasning til fordel for responsiv design.
Designbyrået Netlife Research analyserer nettsteder til 80 virksomheter i åtte sektorer hvert kvartal for å ta tempen på nettutvikling. Nå mener selskapet at responsiv design har overtatt klient-basert tilpasning.
Mens responsive nettsider automatisk tilpasser seg størrelsen på brukerens skjern på tvers av plattformer, har det lenge vært vanlig å sende bruker til egne versjoner basert på hvilken klient som brukes.
- I utgangspunktet kan det høres smart ut å spesialtilpasse surfeopplevelsen til mobile dingser. Problemet er at nettsider basert på dingesniffing ofte mangler innhold og funksjonalitet som brukerne faktisk trenger, sier rådgiver Audun Rundberg i Netlife Research.
Ifølge den nye rapporten for fjerde kvartal 2014 er det fortsatt 25 prosent av de analyserte virksomhetene som fortsatt ikke leverer mobiltilpassede nettsider. Det er en nedgang på syv prosent fra andre kvartal samme år, samtidig som inntil 50 prosent av besøkende benytter mobile enheter.
Likeså er det fortsatt rundt 35 prosent av de undersøkte nettstedene som ikke utnytter ny teknologi i den siste HTML-standarden, HTML5, herunder muligheter i responsiv design.
Her er det mye å vinne, og lite å tape, mener Rundberg. Han peker blant annet på en relatert trend, der nettsider blir større enn før, og eksempelvis bruker både flere og større bilder enn før.
- Sidene blir klønet til med alt for store bilder, slik at nedlastingstiden øker. Det er dårlig nytt for mobile brukere uten god tilgang på 4G-nettverk, påpeker Rundberg.
- Rydd opp og legg ut bilder i riktig størrelse. Kjappe nettsider er en konkurransefordel, avslutter han.