Smarte ølbrikker
Norske Thinfilm skal levere sin NFC-løsning til amerikansk bryggeri.
Norske Thin Film Electronics (Thinfilm) skal levere sin løsning for NFC-kommunikasjon til det amerikanske bryggeriet Oskar Blues Brewery, melder selskapet i en pressemelding. Ved å integrere ølbrikkene til bryggeriet med Thinfilms NFC-elektronikk, vil øldrikkende pubgjester få mer informasjon om ølet de drikker ved å holde mobilen sin nær ølbrikken.
Direkte markedsføring
Da vil mobilen kommunisere med ølbrikken over NFC, og få adressen til et nettsted der mer informasjon finnes. På den måten oppnår bryggeriet direkte en-til-en kontakt med sine kunder, mens kunden konsumerer bryggeriets produkt. Slik oppnår bryggeriets markedsførere muligheten til å forsterke sin merkevare direkte til kundene, via digitale opplevelser levert til kundens mobiltelefon.
I dette tilfellet handler det om at Oskar Blues Brewery markerer sitt 15-årsjubileum for å levere håndtverksøl på boks. Boksen er prydet med kunst levert av den amerikanske avantgardekunstneren McBess, og ved å berøre ølbrikken med mobilen ledes brukeren til en nettside som både presenterer bryggeriets historie og kunsten på jubileumsølet.
— Vi tror at Thinfilms NFC-løsning passer perfekt sammen med Oskar Blues’ tankegang om å være først i sitt marked, og at den passer perfekt til å promotere Oskar Blues’ reise fra å være et mikrobrygger i en fjellby til å bli en ekte håndtverksøl-pioner, sier Davor Sutija, toppsjefen i Thinfilm, i pressemeldingen.
Tingenes internett
Thinfilm har lenge argumentert at dersom elektronikken blir billig nok, så kan nær sagt hva som helst få tilstrekkelig intelligens til å kunne brukes som en «ting» i tingenes internett.
Selskapet mener naturligvis at deres løsning med enkel elektronikk, framstilt med en trykkemetode i stedet for tradisjonell silisiumbasert elektronikk, er løsningen for enkle anvendelser. Denne metoden klarer ikke å levere elektroniske kretser med samme kompleksitet som tradisjonelle silisiumkretser, men for enklere elektronikk er metoden god nok.
Samtidig er Thinfilms ambisjon å fremstille slike brikker i enorme antall, selskapet opererer med volumer på milliarder av enheter. Til sammen skal det store antallet og den billigere fremstillingsmetoden gjøre at det blir mulig å utstyre masseproduserte produkter, gjerne forbruksvarer, med billig bruk-og-kast elektronikk.
Thinfilms bidrag til denne utviklingen er billige merkelapper og etiketter, som inneholder minne, displayer, sensorer og trådløs kommunikasjon, i tillegg til en sentral skytjeneste der markedsførerne kan sette opp sine kampanjer, og gjøre analyser og rapporter på dem.