Movember: Nykommere inn i kampen mens Ciber fester grepet
Kvinner leder an hos den friske nykommeren Techpros. De utfordrer sammen med travere som Accenture og Huawei. Men MoCibros holder stand og fester grepet om vandrepokalen.
Med nesten dobbelt så mye innsamlet som nestemann, strammer Ciber grepet omkring den gjeve vandrepokalen til IT-barten. Men den siste uken har det kommet flere nykommere på lista. Noen etablerte og kjente, men også helt nye, friske pust, som teknologiselskapet Techpros.
Sistnevnte har på få år skaffet seg et fotfeste i konsulentbransjen, nå er målet å etablere et fotfeste også i IT-barten. Laget, på samme måte som selskapet selv, ledes an av to kvinner.
- IT-barten er et kjempebra tiltak, og årets kampanje som også har fokus på menns mentale helse er virkelig spennende, sier HR-sjef Johanne Berg Bollingmo og COO Malin Ekaas Arntsen i Techpros.
De slår mer enn gjerne et slag for saken. At det måtte kvinner til for å sparke aktiviteten i gang sier alt om hvor lite flinke menn generelt er til å ta tak i egen helseproblematikk.
- I Techpros har vi ganske god kjønnsbalanse, særlig i ledelsen. Men blant konsulentene, som mange andre steder i IT-bransjen, er mennene fortsatt i flertall. Det er klart vi er opptatt av at de skal ta vare på seg selv, sier Johanne, som er kaptein på laget.
Eget lag
Techpros har en egen kultursjef. Når engasjement og samhold er en del av arbeidsoppgavene, var det ikke vanskelig å plukke opp hansken fra ledelsen.
- Når kvinnene går i bresjen, kan ikke vi gutta sitte på gjerdet. Nå mønstrer vi et splitter nytt lag og melder oss på i IT-barten for første gang, sier Preben Granseth-Olsen, kultursjefen i Techpros.
- Vi venter kanskje ikke å vinne, men Movember er en viktig sak å samles om. Så vi skal bite godt fra oss og ha det morsomt med bartene våre, sier han.
Viktig initiativ
Movember samler inn penger til menns helse generelt, og til forskning på kreft som rammer menn spesielt. Særlig prostatakreft, men også testikkelkreft. Faktisk er Moveber den største enkelt-bidragsyteren til forskning på testikkelkreft på verdensbasis.
I November har Kreftforeningen sin egen blå sløyfe-aksjon, men der er de like fullt glade for engasjementet og oppmerksomheten Movember skaper omkring menns helse og kreft.
- Vi er imponerte over det engasjementet og kreativiteten som IT-barten fører med seg. I Kreftforeningen heier vi på alle initiativ som kan gi mer kunnskap så flere overlever og lever lenger med kreft, sier kommunikasjonssjef i Kreftforeningen Ingrid Stenstadvold Ross.
100 000 innsamlet
Denne helgen passerer IT-barten etter alle solemerker 100 000 innsamlede kroner, og i tillegg til Techpros har også Accenture og Huawei kastet seg inn i kampen. MoCibro er fortsatt i ledelsen med neste 45 000 innsamlet, mens seiersvante Tieto halser etter med rundt 25 000.
DocuMustacher fra Documaster ligger foreløpig på en anstendig tredjeplass, mens Accenture har kommet fra ingensteds og klatret rett opp på en fjerdeplass.
Men det er fortsatt masse tid igjen å gjøre på, og det ligger an til en hårete innspurt på årets IT-bart.