Verdens tøffeste Raspberry-hacks
Dansende roboter, Python-skriptet tegnetavle og superdatamaskin. Og ikke minst R2D2. Den knøttlille datamaskinen Raspberry Pi kan brukes til mye.
Den bittelille datamaskinen Raspberry Pi er bare litt større enn et kredittkort, og er egentlig utviklet for å inspirere barn og unge til å kode og utfolde seg med pc-bygging.
Raspberry Pi er designet med tanke på å tilby en enkel utviklings- og styringsplattform, og passer perfekt for hobbyister, og ikke bare i klasserommet.
Nå er det litt over ett år siden maskinen ble lansert, og allerede nærmer antall solgte enheter seg millionen. Det ser ut som at non-profit organisasjonen Raspberry Pi Foundation har lykkes i målet sitt om å inspirere kreativitet.
Vi har tatt en kikk på et par av de mange stilige Raspberry-hackene.
Styr roboter over internett
Livebots er et nettsted som lar deg styre roboter over internett. Via nettleser kan du sende kommandoer til roboter over hele verden, blant annet Puppet Bob, en liten robot som danser, spankulerer, hopper og tisser(!) på kommando.
Det høres kanskje merkelig ut, men det er veldig tilfredsstillende å se hvordan dine museklikk i en nettleser skaper bevegelse på andre siden av kloden.
Bob bruker riktignok systemet Motoruino, ikke Raspberry Pi, men du kan bruke Raspberry hvis du vil. Instruksjoner finner du på nettstedet Let's Make Robots.
En robot som faktisk bruker Raspberry Pi er Pi Robot, som du også kan styre over nettet på Livebots.
Interfacet til Pi Robot er skrevet i skriptspråket Python, som er forholdsvis lett å lære og som er en viktig del av hovedmålet til Raspberry Pi, som er å lære å kode.
Se video: Livebots - Start Playing!
Pi-A-Sketch - oldschool databrett?
De fleste kjenner nok til Etch-A-Sketch, den mekaniske tegnetavla som ble først sluppet løs på verden i 1960. Tavla lar deg tegne bilder og mønstre via to knapper som styrer en stylus henholdsvis opp og ned og høyre og venstre.
Tegningen kommer til syne ved at stylusen skraper i aluminiumspulver inne i skjermen, og den eneste måten å rette feil i tegningen på, er å resette hele greia ved å riste tegnetavla slik at pulveret dekker linjene skapt av stylusen. Du kan heller ikke hoppe fritt rundt, hele tegningen må gjøres sammenhengende.
Og mister du tavla i bakken mens du holder på, da må du begynne helt på nytt.
Den amerikanske hackeren Francois Dion mente kanskje at det klassiske leketøyet trengte en liten oppdatering. Han har koblet tegnetavla si til en Raspberry Pi og lagt til ett par motorer på kontrollene.
Via Python-skript kan du styre stylusen i tegnetavla, og med litt innsats kan resultatet bli ganske imponerende. Dion har også lagt inn støtte for Bresenhams algoritme, slik at du til og med kan tegne sirkler, noe som er sinnsykt frustrerende vanskelig å gjøre manuelt på tegnetavla på grunn av de mekaniske kontrollene.
Har du en gammel tegnetavle liggende, kan du prøve å lage din egen Pi-A-Sketch. Det er en fin introduksjon til mulighetene med Raspberry Pi, fordi så mange har et forhold til den kjente tegnetavla. Instruksjoner ligger tilgjengelig på nettet, og kildekoden er lagt ut på Dions Bitbucket-konto.
Se video: The Pi-A-Sketch: Drawing with a Raspberry Pi
Mange små blir èn stor
ARM-prosessoren i Raspberry Pi er ikke akkuratt det raskeste, feteste på CPU-fronten. Men som det heter i regla - "mange bekker små, gjør en stor å".
Professor Simon Cox og hans team ved University of Southhampton har tatt ikke èn, men hele 64 Raspberry Pi-er konfigurert i cluster, og på den måten laget sin egen supercomputer.
- Raspberry Pi er veldig gøy, og det er utrolig at jeg kan holde maskinen i hånda og programmere eller spille på den, sier Cox den yngre.
Irdis-Pi har i tillegg bestått stormaskinprøven, som (selvsagt) besto av å kalkulere verdien for Pi med bruk av MPI over ethernet.
Dersom du går med planer om å bygge din egen supercomputer, kan du laste ned komplette instruksjoner her.
Se video: Easy as Pi: Building a Raspberry Pi supercomputer
FishPi - en dråpe i havet
Hackerne / forskerne i gruppa FishPi bygger en flytende drone som skal krysse Atlanterhavet helt på egen hånd ved hjelp av solceller, GPS og selvsagt Raspberry Pi.
Selve havkryssingen er planlagt som et proof-of-concept, og dronen skal også samle inn data under ferden, til bruk i forskning. Kommunikasjon skjer via satelitt, og alt er styrt av Raspberry-en.
- Vi ønsket å gjøre noe som går utenfor grensene av det konvensjonelle, forklarer gruppa på nettstedet sitt.
Forelpøpig jobber FishPi med å ferdigstille en batteridrevet testmodell for å sjekke, debugge og utvikle konseptet videre, så havkryssingen er nok fortsatt et stykke unna i tid.
Men det ser lovende ut.
Se video: FishPi: An autonomous drop in the Ocean
Interaktiv robot
Den amerikanske hackeren og doktorgradkandidaten Lingxiang Xiang ville gjøre noe spesielt for kjæresten til bursdagen. Mens noen kanskje ville nøyd seg med en overraskelsesreise eller romantisk middag ute på byen, har Xiang hevet nivået til 11.
Han bestemte seg nemlig for å bygge en robot. Ikke hvilkensomhelst robot heller.
Egentlig ville Xiang bygge en Wall-E fra den søte Pixar-filmen med samme navn. Men det viste seg å være vanskelig å finne et Wall-E leketøy i riktig størrelse - de var alle for små. Da han kom over en modell av R2-D2, astrodroiden kjent fra Star Wars-filmene, i riktig størrelse for Pi-hacking, slo han til på flekken og satte i gang å hacke i all hemmelighet.
Det eneste som mangler er skjult lyssabel (i tilfelle kamp med intergalaktiske mafiabosser) og hologramprojeksjon (i tilfelle kidnapping av kongeligheter). Sannsynligvis går det an å leve uten de sistnevnte funksjonene.
Hjernen er selvsagt Raspberry Pi. Programvaren OpenCV sørger for ansiktsgjenkjenning, og talekommandoer leveres av CMU Sphinx. Begge er selvsagt open source, og fritt tilgjengelig for alle som vil bygge sin egen astrodroid.
Xiang har dessuten lovet å publisere instruksjoner i løpet av våren.
Gaven gjorde forresten godt inntrykk på kjæresten, for nå er de gift. Xiang og kjæresten, altså.
Se video: R2D2 Robot Powered by Raspberry PI