Forza Motorsport 2, tidenes beste bilspill?
Omtale: Med Forza Motorsport 2 overtar Microsoft toppen av bilspillpallen, Gran Turismo kan gå og vogge.
Ingen bilspill på konsoll kommer i nærheten av dette, kanskje med unntak av Richard Burns Rally fra et par år tilbake, men det spillet var i en ganske så annen genre.
LES OGSÅ: Microsoft stopper juksekonsoller
Da det første Forza-spillet kom til Xbox for noen år siden, slo det ned som lyn fra klar himmel. Ingen hadde ventet at Microsoft ville lage et så komplett bilspill, som faktisk konkurrerte i samme liga som Gran Turismo-spillene, og det på første forsøk. For det skal litt til å slå giganten fra Sony, men Microsoft klarte det, selv om spillet dessverre gikk de fleste hus forbi. Det er ikke tilfelle denne gangen. Forza 2 er så mye bedre enn Gran Turismo-spillene at det nesten er litt flaut, i tillegg til at folk faktisk har fått med seg at det eksisterer.
Starten på en ny æra
Gran Turismo har mange styrker og er et knallspill. Det har latterlig mange biler, haugevis med baner og en del forskjellige løpsvarianter, men noen ekte bilsimulator er det ikke, samme hvor mye Sony liker å påstå det. Nå er ikke Forza 2 noen hundre prosent nøyaktig bilsimulator heller, men det er det nærmeste vi noen gang har vært en slik på konsoll.
Fysikkmotoren i Forza 2 er virkelig noe for seg selv, noe vi kan takke pinlig nøyaktige spillutviklere for. Under arbeidet med spillet brukte utviklerne over tre av månedene kun på å utvikle dekkfysikken, de ga seg ikke før det var perfekt. Og perfekt er nettopp hva det er.
Bilene i spillet oppfører seg akkurat slik de skal, og kjører du over evne ender det raskt ute i en grusfelle eller i en dekkvegg. At uviklerne mente alvor med Forza 2 kan man faktisk se i grafikken også. Fremfor å satse på ekstrem grafikk og drøssevis med unødvendige detaljer rundt banene, valgte de å satse på en bunnsolid framerate på 60 bilder i sekundet, mot 30 normalt i andre spill.
Jeg har ikke noe problem med å ofre et par detaljer og litt anti aliasing så lenge resultatet blir en så glatt og perfekt opplevelse som dette.
|
Det er mange grunner til at grafikken har fått lide, selv om det må legges til at den fortsatt er svært solid. Fysikkmotoren krever sitt av maskinkraften, hele 300 ganger per sekund oppdateres hva som skjer med bilen mot veien. Det fører til at du som spiller alltid får perfekte tilbakemeldinger fra biler, noe som lar deg gi litt ekstra fordi du alltid vet hva du har å gå på.
Gammelt nytt som fungerer
Forza 2 er bygget opp rundt samme mal som de aller fleste bilspill i sin genre. Du starter med en relativt svak og trist bil, type Honda Civic eller Mini. Denne må du ta nesten uforandret ut på banen i de første løpene. Målet er å vinne penger slik at du kan kjøpe nye og bedre biler, eller oppgradere de du allerede har.
Oppgraderingene i Forza 2 er om mulig enda mer omfattende enn i forrige utgave. Du har fire kategorier: motor, handling, dekk og aerodynamikk. Vi starter med det viktigste først, og nei, jeg mener ikke motor. For har du ikke oppgradert bremser, dempere, girkasse og så videre, er det lite poeng i å slenge på en stor turbo og intercooler.
Under kategorien for handling finner du alt det innvendige som gjør at bilen ligger godt på veien. Du kan på de fleste bilene velge mellom tre varianter av hver oppgradering. Du kan velge å bare bytte bremseklosser og bremsevæske, eller du kan ta den helt ut og installere fulle racingbremser, med nye kalippere, skiver, klosser, metallkledde bremseslanger og så videre. Det samme gjelder de andre delene, som dempere, girkasse, differensialer og clutch, for å nevne noen få. Du kan også velge å rive ut bakseter og andre unødvendige ting som øker vekta på bilen. Når alt det er gjort er det på tide å gyve løs på resten.
Du kan kjøpe nye dekk i forskjellige varianter, alt fra gatedekk til rene racingslicks. Det er også mulig å velge bredde og felgdimmensjoner. Dermed er det mulig å sette 20-tommere med ekstrembrede dekk på nær sagt hvilken som helst bil. Felgdesignet kan så klart byttes også. Det er flere titalls forskjellige felger fra en rekke produsenter å velge i, og alle burde klare å finne noe som passer sin stil her.
Turbo, supercharger, motorbytte¿
Så til bilens hjerte, motoren. De aller fleste bilene kommer med en relativt grei motor i utgangspunktet. Det er for eksempel ikke akkurat konebilvarianten av Opel Astra som er valgt, men en 200 hesters OPC-variant. Om du føler at motoren som sitter i ikke duger, se da er det bare å bytte den ut med noe heftigere. Det er også mulig å slenge på deler som tvinger lufta inn i motoren, altså turbo eller supercharger, med tilhørende intercooler så klart. Deler som luftfilter, eksosanlegg, kamaksler, bensininnsprøyting og så videre kan også oppgraderes. Resultatet blir at selv den kjipeste småbil kan bli et virkelig monster. Jeg har blant annet bygd opp en relativt død 1985 Toyota AE86 Trueno. Fra å ha like i overkant av hundre hester og relativt håpløse dekk og bremser, er den nå blitt et sykt lite japansk monster med mange, mange hundre hester og kjørbarhet av en annen verden. Selv ikke Ferrarier klarer å holde følge med den lille, hvite Truenoen fra 1985.
For å håndtere slike monstere kreves det mer enn bare rene ferdigheter. Du må inn og stille på alle bilens deler. Og her kommer virkelig fysikkmotoren til sin rett. Hver minste lille justering forandrer bilens karakter. Fra å være et understyrt badekar med hjul, kan bilen din bli en overstyrt driftbil av klasse. Alt kan forandres ned til minste detalj, noe som gjør at du kan sette opp bilen akkurat som du vil ha den, og tilpasse den til en hver kjørestil. Jeg kjører nesten sperrede differ og heftig overstyring, mens andre velger trygger biler som ligger penere på linja. Mulighetene er uendelige.
Jag skal köpa vingar för pengarna
Til slutt kan det være fordel å sette på noen vinger og støtfangere, økt marktrykk er et must med en liten bil på under tonnet og 500 hestekrefter. I motsetning til de fleste andre bilspill har vinger og fangere faktisk en funksjon i dette spillet, de er ikke bare til pynt. Det merkes godt hvis du treffer en motstander eller en vegg i løpet av et race. Mister du en fanger eller vinge vil bilen med ett oppføre seg helt annerledes, som oftest ikke en forandring til det bedre.
Det er greit å kunne trimme en bil til den en så sprek at motoren nesten sprenger ut av panseret, men skal du benytte deg av den glimrende on-line-funksjonen i spillet må det mer til. Da må du lakkere og pynte opp bilen for å gi den et personlig preg. I Forza 2 kan du velge mellom hundrevis av forskjellige lakkfarger. Bilen, panseret, vingen, felger, speilene og bremsene kan alle lakkeres hver for seg. Når du har funnet en farge som passer deg kan fortsette med å legge på lag, på lag med vinyl. Ved hjelp at et gigantutvalg vinylbiter i alskens tenkelige former og størrelser kan du tegne absolutt hva som helst, du må bare regne med at det tar litt tid. Folk har laget nærmest fotorealistiske portretter, filmplakater, nakne mangadamer og en haug med andre fete design på bilene sine. For å fullende racingbilutseendet kan du kline bilen full med logoer fra forskjellige deleprodusenter. Totalt kan du legge på flere tusen lag med designbiter.
Konklusjon
Forza 2 er sannsynligvis¿ Nei, det er det beste bilspillet på konsoll noensinne. Det er som å kjøre bil på ordentlig, bare at du her kan kjøre tøffere biler enn de aller fleste har råd til i det virkelige liv. Det er også greit å kunne slippe alle konsekvensene av å kjøre i en vegg i 200 kilometer i timen i virkelighetens verden. Med alle sine trim og styling-muligheter burde de fleste kunne bygge opp sin drømmebil. Nettstøtten er også glimrende, med mulighhet for å kjøre løp mot hverandre, selge, kjøpe eller gi bort og få biler fra kompiser og andre. Det enkleste er egentlig å si at dette spillet er bortimot perfekt. Det er ytterst få ting å utsette på det. Skulle det være noe måtte det vært flere baner, gjerne de japanske fjellveiene fra forrige spill.
Karakterer
Grafikk: 8 av 10Lyd: 9 av 10Spillbarhet: 10 av 10Varighet: 10 av 10Kulhetsfaktor: 12 av 10
Totalarakter: 9.5 av 10