7N skal vokse i Norge organisk og gjennom oppkjøp
Ny toppsjef jakter norske konsulenter og konsulentvirksomheter.
Det danske konsulenthuset 7N har vokst organisk internasjonalt og er i ferd med å bygge opp en sterk nordisk organisasjon. Selskapet med hovedsete i Danmark har ekspandert kraftig i resten av Norden og ikke minst i Baltikum, mens utviklingen i det norske markedet har hengt noe etter.
– I Norge er vi 40 konsulenter. Det er en liten entitet i 7N-sammenheng, men vi kan sette sammen internasjonale team med å bruke 7N-motoren, sier Sebastian Podlesny, som er ny toppsjef i selskapet etter at den danske gründeren Jeppe Heddaa trakk seg tilbake i sommer, etter å ha startet selskapet og ledet det i 23 år.
Podlesny inntar toppsjefstillingen etter å ha startet 7N i Polen og bygget selskapet opp til å bli et betydelig kompetansesenter. 7N Polen huser 900 av konsernets 1 500 konsulenter på verdensbasis. Han ser det som en stor mulighet å gjøre 7N pan-nordisk, mest fordi omverden ser på Norden ett marked i større grad enn vi er i stand til å gjøre selv.
– Alle de nordiske landene er avanserte og langt framme på digitalisering og ser veldig like ut utenfra, mens i Norden ser man mer på hverandre gjennom forskjellene og ikke likhetene, sier han.
Speider kandidater
Veien inn i markedet går gjennom å tilby seniorkompetanse i prosjekter for 7N. Dette er kompetanse det ikke er enkelt å få tak i organisk, så strategien for selskapet går også gjennom oppkjøp.
– Vi posisjonerer oss som rene eksperter, og ønsker å levere den verdien til større team. I Norge evaluerer vi landskapet og ser etter kandidater for oppkjøp. Vi ser etter selskap med samme fokus på ekspertkompetanse som oss, sier han.
Selv om teamet som jobber i Norge vokste med 50 prosent i fjor, ønsker han å bygge en tilstedeværelse som matcher den i de andre nordiske landene raskere enn gjennom organisk vekst.
Finanssektoren
Blant vertikalene selskapet posisjonerer seg i, er finans og offentlig sektor. Han tror det er mye å gjøre begge steder, og selv om Norden er langt framme med digitalisering av finanssektoren tror han vi har mye å lære av Europa likevel.
– Det nordiske finansmarkedet er cashless og digitalt, men nivået av tjenester rundt er tradisjonelt. Her er man lengre framme i resten av Europa der man ikke har hatt den samme graden av digitalisering av kjernesystemene. Der kjører bankene i større grad på mer avanserte og moderne programvareplattformer, og har konkurrert med mer avanserte omkringliggende tjenester, sier han.