PGR4 - best når det gjelder
Omtale: Det som ser ut til å bli det siste spillet i serien, er også det beste.
Project Gotham Racing-serien er en av de mest suksessrike og populære spillseriene til Xbox og Xbox 360. Det mange nok ikke vet er at grunnlaget ble lagt allerede på våren i år 2000. Da kom nemlig Metropolis Street Racer til den nå avdøde SEGA-konsollen Dreamcast.
LES OGSÅ: Omtale av Forza Motorsport 2
Spillet var banebrytende på mange måter, blant annet tok racingen plass i nøyaktig gjenskapte kopier av San Francisco, London og Tokyo. Utviklerne Bizzare Creations valgte også en litt annen vri enn tidligere bilspill, ved at du ikke nødvendigvis trengte å komme først over målstreken for å vinne et løp. Stil hadde nemlig minst like mye å si som raske rundetider. Det var nytt, tøft og svært utfordrende.
Når Microsoft valgte å kaste seg inn i konsollkampen i 2001 var det med MSR-oppfølgeren Project Gotham Racing som en av lanseringstitlene. Spillet var en umiddelbar suksess, og vi er nå kommet til det fjerde spillet i serien.
Litt nytt, og mye av det samme
PGR4 bygger videre på oppskriften fra de tidligere spillene, ved at det fortsatt er kombinasjonen av fart og stil som gjelder. Nøyaktig gjenskapte byer er selvsagt også med, og denne gangen får du hele åtte byer og to racingbaner å bryne seg på. Du kan fortsatt gi bånn gass og ligge bredt rundt svingene i lekre kopier av Las Vegas, Tokyo, New York og London, i tillegg til å gjøre deg kjent i de nye byene Shanghai, St. Petersburg, Quebec City og Macau. Den legendariske tyske banen Nürburgring er selvsagt også med, i tillegg til en ny testbane.
Nytt av året er også muligheten til å kjøre mer enn bare biler. Bizzare har denne gangen valgt å ta med motorsykler i tillegg, og en rekke av de meste kjente motorsykkelprodusentene er med. Det vil si at du kan kjøre alt fra gamle BSA-er til nye Honda og Ducati-sykler. Motorsykkelbiten av spillet byr på en rekke nye utfordringer, men fungerer ikke fullt så godt som ønsket. Der bilene er relativt greie å ha med å gjøre, er motorsyklene i overkant følsomme. Et lite vipp på styrespaken på kontrollen og sykkelen hiver seg krapt over til siden. Sykkelkontrollene er rett og slett for følsomme, og fører til at det å kjøre motorsykkel ikke fungerer optimalt.
Bizzare stoppet ikke med innføringen av motorsykler og en hel rekke nye byer. De valgte å ta spillet enda et steg videre med innføringen av forskjellige typer vær og årstider. Du kan nå ende opp med å kjøre i kraftig tåke, pøsende regnvær eller tett snøfall. Været hindrer ikke bare sikten, det påvirker også kjøreforholdene ellers.
Vannet som legger seg i dype dammer kan føre til vannplaning og glatte føreforhold. Enda verre er det med snøen, som legger seg i fonner langs veien og bremser deg ned eller gjør det så glatt at bilen spinner på alle girene, og i verste fall snurrer rett ut i et gjerde. Været, eller uværet om du vil, gir en helt ny dimensjon til PGR, og gjør spillet både mer utfordrende og underholdene.
Ny og uvant karriere
Ved første oppstart er det en del ting som ikke stemmer helt i PGR4. Det å kaste seg rett over karrieredelen av spillet viste seg å være en noe underlig opplevelse. Den delen av spillet er nemlig helt forandret. Karrieren er denne gangen basert på en kalender hvor du kan velge å kjøre forskjellige mesterskap. Du kan ikke lenger selv bestemme hvilken bilklasse du skal bruke, og det er kuttet ned på antall vanskelighetsgrader.
Ikke bare har det blitt knappet inn på antallet vanskelighetsgrader, de som er der har i tillegg blitt veldig enkle. Selv folk som er relativt lite drevne i bilspill bør kunne klare å gjennomføre på middels vanskelighetsgrad, kanskje til og med på tøffeste nivå. Dette er en utvikling som har gått over tid helt siden MSR i 2000. Det kan rett og slett virke som om Bizzare har snudd helt siden den gang. Den gang gjorde de suksess med noe nytt, sært og spennende. Nå virker det som om de frykter å miste spillere ved å ikke gjøre spillet enklere og mer tilgjengelig for folk flest.
Konkurransene er fortsatt varierte, og spenner fra løp hvor du kjører for best mulig tid eller høyest mulig Kudos-poeng, til løp hvor du kjører mot opp til syv konkurrenter eller skal ta igjen et gitt antall biler innenfor en gitt tidsramme. Feiler du har du ikke lenger muligheten til å prøve på nytt, gjort er gjort.
Ved å vinne løp tjener du karrierepoeng som lar deg avansere på deltakerlistene, og målet er å klatre hele veien til førsteplass. Karrieren er delt opp i en rekke nivåer, og før du får gå videre til neste nivå må du vinne litt ekstra vanskelige mesterskap. Den nye karrieredelen bryter på mange måter med tankegangen fra tidligere PGR-spill, men etter litt tilvenning bød den på mye moro, og er et friskt pust som fungerer bra.
Karrieren har blitt arkade
Synes du den nye karrieremodellen er litt i trøtteste laget kan du velge å spille spillet på gamlemåten også. Det som tidligere het karriere har i PGR4 blitt til arkademodus, og her er alt nesten som før.
En turnering i arkade kan bestå av rene billøp hvor du må kjempe mot syv konkurrenter, eller turneringer som kun går ut på å kombinere stil med fart, i tillegg til en rekke andre varianter. Vanskelighetsgraden bestemmer du selv, og som tidligere går det ut på å velge hvilken medalje du vil kjempe om, fra stål til platinum. Kampen om å kapre stålmedaljen er som vanlig latterlig enkel, mens platinum nok for noen kan være en uoverkommelig affære. Hvor godt du gjør det beregnes ut fra hvor mange Kudos-poeng du klarer å opparbeide deg, og er du koblet opp mot Xbox Live vil resultatene dine automatisk lastes opp til tjenesten. Der kan du se hvor godt du gjør det på verdensbasis, eller mot kontaktene i vennelista di.
Alt du tjener av Kudos-poeng, både i karrieren og i arkadedelen av spillet, kan brukes til å kjøpe nye biler og baner. Etter hvert som du kommer et stykke ut i spillet blir det svært viktig å ha nok Kudos til å kjøpe raskere og bedre biler eller motorsykler, da de du har i utgangspunktet gjerne plasserer i bunnsjiktet for den klassen du skal konkurrere i.
Nydelige byer og tøffe biler
PGR-spillene har alltid levert varene når det gjelder grafikk, og det fjerde spillet er intet unntak. Grafikken i PGR3 var av det svært gode slaget, og i spill nummer fire har det blitt enda bedre. Bilmodellene er jevnt over svært lekre, selv om noen detaljer tidvis kan fremstå som litt utvaskede. Byene er gjenskapt på en realistisk måte og gjør sitt til at atmosfæren i spillet blir svært god. Både kjøring i mørket i Las Vegas, med neonlys som reflekteres i lakken, eller bredsladder i snødrivene langs Nürburgring ser flott ut og overbeviser stort.
Lyden i spillet er av høy kvalitet. Effektene overbeviser, enten det nå er lyden fra en topptrimmet V8-er, en turbomatet firer eller brølet fra en japansk motorsykkel. Det samme gjør låtvalgene Bizzare har tatt, her er det nemlig noe for en hver smak. Alt fra rock og hip hop til elektronika er på plass. Kombinasjonen av lekker grafikk og god lyd gjør at det er lett å leve seg inn i spillet.
Konklusjon
PGR-spillene er blant de mest populære til Xbox og Xbox 360, og selv om PGR4 byr på mye av det samme som tidligere spill i serien er det også kommet en rekke nyheter som tar den et par steg videre. Det gørsolide gameplayet fra de tidligere spillene er fortsatt der, men har blitt utvidet med flere byer, motorsykler, og ikke minst heftige væreffekter. Kombinasjonen av vill fart og brede sladder er fortsatt tøft. Den nye karrieredelen kombinert med arkademodus og en gjennomført flerspiller over Xbox Live eller lokalnett gjør dette til et spill du kan ha det gøy med i lang tid fremover. Dessverre er spillet tidvis i enkleste laget, og personlig har jeg fortsatt til gode å virkelig slite med å banke konkurrentene eller kravene for høyeste vanskelighetsgrad.
Det blir spennende å se om dette blir det siste spillet i serien, nå som Bizzare og Microsoft skiller lag. Det hadde i så fall vært veldig trist, men om så blir tilfelle avsluttet i det minste serien med et smell.
Karakterer
Grafikk: 7 av 10Lyd: 8 av 10Spillbarhet: 9 av 10Varighet: 7 av 10
Totalarakter: 8 av 10