Her er rådene du trenger som nyansatt
Bransjens tips til de nyansatte som strømmer inn i august.
Juni var tiden der mange studenter fikk vitnemål etter flere års studier. Radig kommer første dagen i fulltidsjobb. For noen er det første møte med arbeidslivet, og det er vanskelig å vite hva man skal forvente. Computerworld har snakket med HR-eksperter og bransjeveteraner som har gitt tips til den nye hverdagen.
Vær ydmyk
Fam Manson, som er HR- og ledelsesrådgiver i Simployer, mener nyansatte må balansere mellom ydmykhet i møte med det ukjente og trygghet på egen kompetanse.
– Man må huske at man har fått jobben fordi man er den beste kandidaten. Man har vist at man har kvalifikasjonene, erfaringene og personligheten arbeidsgiver ønsker. Og arbeidsgiver vil vise at dette er en god arbeidsplass, sier hun.
– Samtidig må man være ydmyk – du er ikke verdensmester enda, og det er kanskje første gangen ute i «det virkelige livet» med arbeid. Du har kunnskapen som arbeidsgiver trenger, men nå skal du bruke den. Det kan være et lite sjokk at det egentlig først er nå du virkelig lærer faget ditt, sier Manson.
Bli kjent – både med folk og rutiner
Andreas Øwre er administrerende direktør i Techpros. Han mener det er viktig å sette seg inn i selskapet man skal jobbe i.
– Sett deg inn i hvordan selskapet ledes og administreres, bli kjent med rutiner, systemer, metodikk og prosesser, sier han. Det er også viktig å bli kjent med kollegaer:
– Introduser deg selv i selskapets kommunikasjonskanaler (slack eller annen chat) og vær aktiv i faglige og sosiale samtaler. Bli med på formelle og uformelle treff, by på deg selv og bidra til utvikling av selskapets kultur og miljø, oppfordrer Øwre.
Anne-Sofie Risåsen, leder for Cognizant i Norden, påpeker at en ansatt er en del av en bedriftskultur.
– Som ung nyutdannet tror du kanskje at du ikke har noen innvirkning på selskapet du skal starte å jobbe i, men det har du. Selskapet har ansatt deg fordi de ser at du er fremtiden til selskapet. Ikke vær redd for å ta plass, men vær samtidig villig til å lytte og lære, sier Risåsen.
Hussain Al-Mousawi er administrerende direktør i Infoworker og har selv ansatt 4 nye ansatte i august.
– Det som jeg sier til dem at de må ikke være redde for å gjøre feil. Vi vokser og lærer av de feilene. De er fortsatt i begynnelsen av karrieren og de må prøve nye ting for å finne de tingene, teknologiene, roller som de ønsker å satse på i fremtiden, sier han.
Ikke fortvil
I Digipost har flere kollegaer fra digital post og signering bidratt med tips, som Daniel Vazquez deler med Computerworld. Aller først påpeker han at kollegaer ikke forventer at en nyansatt skal kunne alt. Det er meningen at en nyansatt skal utvikle seg og lære av jobben. Og siden det er mye å lære, kan man fort bli overveldet.
– Ikke bli fortvilet dersom du blir sliten av alle de nye inntrykkene og føler at det er mye du ikke har lært på skolebenken. Før eller siden vil mestringen komme, og da blir det gøy, mener Vazquez.
Han nevner i likhet med Manson at det er lurt å be om hjelp, og påpeker at man kan lære mye av det. Manson sier også at det er lurt å gi seg selv noen små mål:
– For noen kan det være overveldende å komme inn som fersk fra skolebenken inn i det virkelige livet. Gi deg selv noen delmål og småseiere i starten, tipser Manson.
Vær på tilbudssiden
Edvard Nordbakken, som er HR-Manager i Webstep, vil først takke nyansatte som velger it-bransjen, siden det er behov for flere folk. Han mener det lønner seg å være på tilbudssiden.
– Ta initiativ og kom med forslag. Hvis du stoler på deg selv og er på tilbudssiden får du vist frem hva du kan. Og husk ansvar er ikke noe du får. Det er noe du tar. Lykke til, sier Nordbakken.
Det er også noe Manson trekker frem, samtidig som hun påpeker at det er greit å stille spørsmål:
– Det er viktig å vise at man er fremoverlent og sulten, men ikke vær redd for å spørre om råd eller å stille spørsmål. Det er mye man skal ta innover seg som nyansatt, og det er bedre å spørre i starten enn å føle senere at «dette burde jeg visst nå», mener hun.
– Ta utfordringer, vær et ja-menneske og ta initiativ, avslutter Manson.