BESTE DAGEN: Administrerede direktør i IKT-Norge, Heidi Austlid (sånn cirka midt i bildet) mener at Girl Tech Fest er årets beste dag å være leder i IKT-Norge. (Foto: Gorm K. Gaare)

Over 1.300 jenter på teknologifest

Kapasiteten er sprengt i Oslo, men Girl Tech Fest har spredt seg til ni andre norske steder.

Publisert Sist oppdatert

Når Oslo Innovation Week drar i gang mandag 25. september, vil hovedstaden fylles med en rekke arrangementer, spredt over mange forskjellige adresser. Ett av disse arrangementene er slett ikke rettet mot gründere, innovatører og risikokapitalister; snarere tvert i mot.

Deltakerne på Girl Tech Fest er jenter i alderen ni til ti år. Dette arrangementet er heller ikke kun i Oslo, i tillegg arrangeres det tilsvarende happenings på biblioteket i Bergen, Trondheim, Tromsø, Stavanger, Gjøvik, Lillehammer, Stord, Fjell og Kristiansand.

Som ild i tørt gress

Girl Tech Fest arrangeres i år for tredje gang. Det er en hoppende glad og ikke så rent lite stolt administrerende direktør i IKT-Norge som forteller Computerworld om arrangementet.

— Dette er viktig for oss, helt siden vi og Deichmanske bibliotek, Nasjonalt senter for realfagsrekruttering, TENK – Tech-Nettverket for kvinner, Norway Makers og ODA tok initiativ til dette for tre år siden for å gjøre noe konkret for jenters teknologiinteresse, har interessen bare økt, sier Heidi Austlid entusiastisk.

— Nå har det tatt helt av, det er mer enn 1300 jenter i 10 byer som skal delta. Dette har spredt seg som ild i tørt gress, legger hun til.

Austlid fortsetter med å trekke fram samarbeidet mellom sterke kvinnenettverk i it-bransjen, organisasjoner og it-bedriftene selv, som en muliggjørende faktor for Girl Tech Fest.

— Dette er et felles løft og jeg er veldig stolt, og jeg gleder meg. Den beste dagen i hele året som leder for IKT-Norge er nå på tirsdag. Det viser at vi kan, avslutter Heidi Austlid i IKT-Norge.

Leking og læring

Målsetningen for arrangementet er å plante en interesse for teknologi i unge jenter. Ved hjelp av flere verksteder kan jentene leke, lære og utforske teknologi, og forhåpentlig opparbeide seg en interesse, og et ønske om å lære mer.

Baktanken er naturligvis at det trenges flere teknologer i framtiden, og at det er et behov for å øke kvinneandelen innen it og digital teknologi.

Arrangementet i Oslo går av stabelen på Deichmanske Hovedbibliotek på Arne Garborgs plass. Det varer fra klokken 9 om morgenen til klokken 14. Fra IKT-Norges nyhetsside sakser vi følgende om hva jentene kan holde på med i løpet av denne dagen:

 1. Teknisk Musikk: KOSO Musikkproduksjon er et kreativt kollektiv, plateselskap og klubbkonsept i Oslo, som har et sterkt engasjement for å fremme kvinner i musikkbransjen. Kollektivet består av kunstnere som jobber på tvers av sine kreative felt som er musikk, dans, film, foto, design, performance, VJing og DJing. Til Girl Tech Fest skal DJene Soldal og SVANI vise DJing: beatmatching ved bruk av software. Produsent og artist Juno Jensen skal lære bort hvordan man programmerer en beat!

2. BBC Micro:bit er en bitteliten programmerbar datamaskin med lys, knapper og masse sensorer som kan programmeres i nettleser med blokkbasert koding. Den er laget for å lære barn og unge programmering. Store deler av teknologien til BBC:Microbit er utviklet i Norge av Nordic Semiconductor. Man kan programmere enkle animasjoner, en skritteller eller et stein-saks-papirspill. Workshopen blir ledet av Vibeke Guttormsgaard og Kristine Sevik fra Senter for IKT i utdanningen.

3.  Oppfinnerverksted med LittleBits er et Maker Education verktøy, en utrolig spennende og leken måte å lære seg om koding og strømkretser. I denne workshopen skal elevene bruke kreativiteten til å leke med LittleBits (elektroniske byggeklosser). Littlebits består av forskjellige byggeklosser med forskjellige funksjoner. Ved å koble de sammen kan en bygge nesten hva en en vil! Elevene får kombinere LittleBits med enkle materialer som papp, aluminiumsfolie, sugerør og lim til å lage en enkle oppfinnelse på selvvalgt problem

4. Slik løser du verdensproblemer: I denne workshopen lærer elevene hvordan man kan gå frem for å løse et problem. Vi presenterer en problemstilling, og deltakerne må jobbe sammen i grupper for å finne løsninger på problemet.

5. From drawings to prototypes: Vi lager prototyper for å kommunisere, få tilbakemeldinger, ta beslutninger og ikke minst for å skape begeistring. Det finnes flere former for prototyping og vi skal igjennom 3 av disse, nemlig sketching, storyboarding og modeling. Hovedmålet med denne workshopen er å gi barna innsikt i hvordan vi jobber når vi utvikler nye produkter/ tjenester.

6. Code studio: I Code Studio får elevene prøvd grunnleggende konsepter i programmering, de samme som brukes i hverdagen av programmerere. Code Studio er et programmerings- verktøy som brukes rett fra nettleseren, hvor elevene programmerer i omgivelser de kjenner igjen fra spill.

7. Design for å løse problemer: I denne workshopen lærer elevene hvordan design og teknologi kan brukes for å løse verdensproblemer. Elevene blir delt inn i mindre grupper og får selv velge blant 4 problemstillinger.