Pc-salget ned 7,7 prosent i tredje kvartal
Foreløpige tall fra Gartner viser et svakere marked. Høy dollarkurs får skylden.
Markedsanalyseselskapet Gartner har offentliggjort foreløpige tall for markedsutviklingen for stasjonære pc-er, bærbare pc-er og «ultramobile premiummaskiner» (eksempler på den siste kategorien er Apple Macbook Air og Microsoft Surface Pro) for tredje kvartal i år.
Totalt ble det solgt 73,7 millioner maskiner verden over i tredje kvartal i år, og det er en nedgang på 7,7 prosent i forhold til samme periode i fjor. Stasjonære pc-er har en prosentvis nedgang i området høyt en-sifret, mens bærbare og ultramobile har en tilbakegang i området lavt en-sifret, ifølge Gartner.
De store bedrer andelen, selger mindre
De globale tallene til Gartner viser at Lenovo beholder førsteplassen som verdens største pc-leverandør. Markedsandelen til Lenovo var 20,3 prosent, opp fra 19,6 prosent i samme periode i fjor. Likevel måtte den kinesiske kjempen tåle en tilbakegang i salget, fra drøye 15,6 millioner enheter i fjorårets tredje kvartal, til rett under 15 millioner i år. Det utgjør en tilbakegang på 4 prosent.
HP ligger på andreplass, og viser nøyaktig samme tendens. Den globale markedsandelen har gått opp fra 17,8 til 18,5 prosent, mens salget gikk tilbake med 4 prosent til drøye 13,6 millioner enheter i høst.
På tredje- og fjerdeplass på listen finner vi Dell og Apple. De er de eneste som kan vise til et økende salg i perioden. Dell solgte drøyt 50.000 enheter mer i år enn i fjor, en framgang på 0,5 prosent til en markedsandel nå på 13,8 prosent.
Apple solgte 5,6 millioner enheter i tredje kvartal 2015. Det er en vekst på 1,5 prosent fra i fjor, og gir selskapet en markedsandel i tredjekvartal på 7,6 prosent.
..og taperen er:
De store taperne i pc-markedet siste år, er Acer, Asus og kategorien «andre». Acer hadde en tilbakegang på hele 19,9 prosent fra tredje kvartal 2014 til samme kvartal 2015. Selskapet solgte 5,45 millioner enheter sist kvartal, og markedsandelen gikk ned fra 8,5 prosent i fjor til 7,4 prosent i år.
Asus havnet på en markedsandel i 2015 på 7,1 prosent, tilbake fra 7,3 prosent i samme periode i fjor. Det utgjør en tilbakegang på 10,1 prosent.
Til sist er det den største gruppen på oversikten; kategorien «andre». Salget her i tredje kvartal i år landet på 18,6 millioner enheter, noe som tilsvarer en markedsandel på 25,3. Selv om dette er den største «leverandøren» på listen, så gikk også salget tilbake her – i fjor var markedsandelen på 27,2 prosent, slik at denne gruppen fikk en tilbakegang på 14,3 prosent siden i fjor.
Lysning i tunnelen?
I meldingen fra Gartner er det den høye dollarkursen som får hovedskylden for de reduserte salgstallene. Dette gjør seg særlig gjeldende i Europa, Midt-Østen og Afrika (EMEA), men også i Sør-Amerika og Asia fant selskapet samme tendens. For eksempel så Lenovo to-sifret reduksjon i salget i alle disse markedene, men ble reddet av en økning av salget i USA, på hele 22 prosent. I USA er likevel HP størst, etterfulgt av Dell, Apple og Lenovo på fjerdeplass.
Markedsanalytikerne i Gartner påpeker at Windows 10 ble lansert i tredje kvartal i år, uten å gjøre seg merkbar på pc-salget. De mener at dette kommer av at den første bølgen av oppgraderinger skjedde på eksisterende maskiner, i stedet for nysolgte pc-er. Det mener de vil endre seg i neste kvartal, når julen står for døren.
I tillegg viser de til en annen undersøkelse selskapet har gjort tidligere i år: Den viser at halvparten av forbrukerne planlegger å kjøpe en ny pc i løpet av de kommende 12 månedene. I forhold til innkjøpsplanene av nettbrett er dette et lyspunkt, 21 prosent av forbrukerne hadde planer om å kjøpe nytt nettbrett det kommende året.