Ville redusere mengden eposter
Epost er lite effektivt og en kilde til stress, mente to eksperter Computerworld snakket med for 20 år siden. De mente det ville være lettere å oppnå det man ønsket ved å bruke andre kanaler enn epost.
Året var 2003, og det duket stadig opp nye virus og ormeangrep. Hele organisasjoner ble lammet da epost-systemene var nede for telling. Uønsket e-post var faktisk et så stort problem i 2003 at regjeringen, ved daværende samferdselsminister Torild Skogsholm, hadde tatt initiativ til å se på hva som kunne gjøres.
Tiden strekker ikke til. Og så sender vi en epost selv om det ville gitt bedre resultater å snakke sammen.
På toppen av det hele kom all søppelposten. Meldinger om alt fra kattunger som skulle gis bort til «hvem har sett den siste tegningen» skapte støy i arbeidssituasjonen. Meldinger som hver for seg var viktige, ble til sammen et problem, skrev vi i 2003.
– Tiden strekker ikke til. Og så sender vi en epost selv om det ville gitt bedre resultater å snakke sammen, sa kommunikasjonsrådgiver Bente Erlien i Telenor.
Hun mente det ville være mer effektivt om folk ville stille seg spørsmålet «hva ønsker jeg å oppnå ved å sende denne eposten», og dermed kanskje lot være å trykke på send.
– Roper du ulv, ulv for ofte er det til slutt ingen som hører deg, sa Erlien om den ukritiske bruken av epost i norske organisasjoner.
Hun ble hørt at Anne Rød, tidligere informasjonsdirektør i Ericsson Norge, og daværende daglig leder i Austin M – som tilbød kommunikasjonstrening til ledere.
– Litt for mange blir låst bak en pc i stedet for å snakke sammen. Det kan forverre kommunikasjonen internt. Mange epost-meldinger blir en stressfaktor, sa Rød i 2003.