E-læring med god utsikt

Storkunder som BBC og Pepsi har gitt lille Mohive større bein å gå på. E-lærings-selskapet har allerede tangert omsetningen fra i fjor.

Publisert Sist oppdatert

På toppen av Ankerhotellet, i det som aldri har vært Oslos beste strøk, holder e-læringsselskapet Mohive til i lyse, luftige lokaler med en misunnelsesverdig utsikt. Herfra styrer medgründer og administrerende direktør Lars Unneberg det som tegner til å bli Norges neste store e-læringssuksess.

Mohive ble grunnlagt i 2001 av Lars Unneberg og Lars Helle, med utgangspunkt i ideen om å bygge opp en internasjonal progamvaresuksess. De første 3,5 årene ble brukt til å utvikle programvaren.

Forretningsmessig skjøt selskapet fart etter at Ferd Venture gikk inn på eiersiden i juli 2005. Siden har det 15 mann store norske selskapet tegnet kontrakter med giganter som Pepsi, Bosch Siemens og BBC. Kontrakten med BBC alene er verdt drøyt tre millioner kroner.

- Vi har satset i Tyskland og England og vil bygge oss litt større i disse markedene før vi går videre, sier Lars Unneberg, som akkurat har ansatt selger nummer to i London.

Storbritannia er prioritet nummer en, fordi landet har mange store selskaper og en moden kultur for å ta i bruk e-læring, ifølge Unneberg.

- Sparer konsulenter

I stedet for å levere fiks ferdige kurs, tilbyr Mohive et programvareverktøy som gjør det enkelt for kundene selv å lage elektroniske kurs og opplæringsprogrammer.

- Mye av dette markedet blir dekket av konsulentselskaper som egentlig har til hensikt å gjøre kundene avhengige av konsulenter. Det er et klart salgspoeng fra vår side at vi utelukkende leverer programvaren, og at de tvert imot kan spare konsulent-kostnader på dette alternativet. 80 prosent av våre inntekter er fra lisenser, sier Unneberg.

Mohive jobber også med partnere, som Oracle og SAP. Siden de ikke konkurrerer med større og mer generelle programvareøleverandører, er det heller ikke så vanskelig å få innpass i de store programvarehusene.

- Vi tilbyr bredde i løsningene, og har noe for alle - fra de som er nybegynnere til mer avanserte kursutviklere. Vi utvikler produktet hele tiden, og blant det nye vi kan tilby er utstrakt bruk av video.

Må ha nisjeprodukt

Lars Unneberg er overbevist om at veien å gå for norske selskaper som snuser utenlands er å satse smalt og dypt.

- Det finnes to veier å gå. Du kan satse på noe bredt og generelt, eller dypt og smalt. Det er fullt mulig å gjøre det bra på hjemmemarkedet med brede produkter. Men vil du noe internasjonalt, må du ha noe smalt og spesielt, slik at du kan være aller best på ditt lille felt.

Mohive markedsfører seg mye via små web-eventer. Nylig høstet selskapet en pris for "mest innovative e-læringsløsning", fra det amerikanske konsulentselskpet Bersin & Associates . Det er slike drypp som teller og gjør at selskapet blir lagt merke til.

USA neste

USA er ikke prioritert som marked ennå, selv om meglerhuset Charles Swaab er kunde. Derfor er gründeren spesielt fornøyd med anerkjennelse fra amerikanere.

- Du sier dere vil være globale markedsledere på deres område, men det går vel ikke uten et større gjennombrudd i USA?

- Nei, det er sant. Og etter at England og Tyskland er godt etablert, må vi få på plass en amerikansk strategi. Men det har ingen bråhast. Er det en ting jeg har lært, men stadig lærer om igjen, er det at ting tar tid.

Mohive

Virksomhet: E-læring

Etablert: 2001 av Lars Helle og Lars Unneberg

Eiere: Ferd Venture 40 prosent, Helle og Underberg 24 prosent hver, øvrige ansatte 12 prosent

Omsetning: 11,5 mill. kr. i 2007 (5,5 mill. i 2006)

Ansatte: 15

Hovedkontor: Oslo, salgskontor i London

Konkurrenter: Lokale aktører, konsulentselskaper

Liten i utlandet

Norsk eksport av programvare beløp seg til 4,3 milliarder kroner i 2007, ifølge IKT-Norge. I denne artikkelserien ser Computerworld nærmere på mindre, norske selskaper med store ambisjoner i utlandet.