Yammer vet hva du føler
Ny funksjonalitet i det sosiale nettverket for bedrifter måler følelser i de ansattes poster.
Yammer, det sosiale nettverket for bedrifter, nylig kjøpt av Microsoft for sju milliarder kroner, får ny funksjonalitet som skal måle følelsene som blir uttrykt i de ansattes poster, melder Compurterworlds nyhetstjeneste.
Funksjonaliteten er levert av programvaren Crane utviklet av selskapet Kanjoya.
Måler tilfredstillhet
Crane-programvaren skal hjelpe ledelsen med å lese mellom linjene og se det store bildet.
- Etter hvert som sosiale nettverk i bedrifter vokser, blir det å kunne skille mellom viktige signaler og bråk stadig viktigere. Dette gir Yammer-kunder bedre muligheter til å oppdage og følge med, mener Rob Koplowitz, analytiker i Forrester Research.
Crane, som har et eget kontrollpanel i Yammer, lar kundene splitte, sortere og presentere data for å se forskjeller i de ansattes reaksjoner i forskjellige avdelinger eller lokasjoner.
Programvaren skal også klare skille mellom 80 forskjellige "følelser", og kan produsere rapporter, ordskyer og skille mellom innflytelsen de forskjellige meldingene har på andre.
Yammer er etter oppkjøpet en del av Microsofts Office-divisjon, og integreres i en rekke tjenester og produkter, som Lync og Sharepoint.