- Kårer ikke Norges beste arbeidsplass
Kritikerne mener Great place to work-listen er mangelfull og misvisende.
Siden 2004 har det internasjonale selskapet Great place to work rangert norske selskaper basert på en spørreundersøkelse blant de ansatte.
Selskapet offentliggjør kun de som kommer best ut, og det koster fra 35.000 til over 100.000 kroner å være med. Vinnerne bruker premieringen aktivt i markedsføring av selskapene som "Norges beste arbeidsplass".
- Den bedriften som vinner, er best blant de spurte på de spørsmålene som er stilt - verken mer eller mindre, slår seniorforsker Torstein Nesheim ved Handelshøyskolen i Bergen fast.
It på topp
Norges-sjef Jannik Krohn Falck i selskapet forteller at det i år var totalt 124 bedrifter med i undersøkelsen. Kun en håndfull av de 20 største it-selskapene i Norge er med i kåringen.
- Er utvalget stort nok til å kåre Norges beste arbeidsplass?
- Vi er ydmyke i forhold til antallet som er med. Vi vet vi ikke favner over alle, sier Krohn Falck.
Great place to work deler opp sin kåring i store virksomheter, mellomstore og små. I sistnevnte gruppe var kun 15 virksomheter med i konkurransen. I de to øvre segmentene var utvalget bedre. Tandberg gikk til topps etterfulgt av Steria for de store virksomhetene. For de mellomstore var Sas Institute og Microsoft øverst på pallen. Faktisk var ni av ti-på-topp- listen it-selskaper.
Jannik Krohn Falck forklarer dette med at konkurransen om it-hoder er tøff og at mange selskaper har lagt forholdene godt til rette for de ansattes utvikling.
Magert utvalg
It-selskapene som kommer høyt på listen bruker ofte plasseringen i markedsføring og rekruttering. Men hvor representativt blir dette når Computerworlds undersøkelser viser at kun fem av de 20 største it-aktørene i Norge er med på kåringen?
Kommunikasjonsdirektør Ingvild Grimstad i IBM Norge er ikke i tvil.
- Jeg syns en slik kåring blir både mangelfull og misvisende når utvalget er såpass lavt, sier Grimstad.
Steinar Sønsteby som er sjef for Atea i Norge synes det hele blir litt som når USA vinner verdensmesterskapet i amerikansk fotball.
- Når USA vinner et verdensmesterskap i den amerikanske ligaen, i amerikansk fotball - så kan man vel si at konkurransen har vært noe begrenset, sier Sønsteby.
Han legger imidlertid til:
- Men at såpass få er med blant it-selskapene kan jo være fordi man ikke tør.
Markedsdirektør Anders Lindgren i Steria mener at konsulentselskapet bruker kåringen aktivt eksternt og selve undersøkelsen internt. Les mer på neste side!